Wat kan dit zijn?

Vandaag was er een vrouw op het werk met een opvallende lichaams bouw. Ze was een jaar of 50 en erg mager maar had wel een extreem bolle buik. Anders als een zwangerschap. Haar gezicht is ingevallen en tanden verouderd. Ik vind het vervelend om haar er gelijk naar te vragen. Heeft iemand dit eerder gezien of weet wat het is? Vooral de combinatie mager met bolle buik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kan een verschijnsel zijn van alcoholisme heb ik wel eens gehoord. Dus vooral die bolle buik icm mager lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

van haar buik miss; ze wil niet eten en is daarom (heel) mager en een opgezwollen buik!
van het gezicht weet ik niet
sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Oprah zag ik een keer een aflevering over een vrouw met vergelijkbaar uiterlijk. Zij had een goedaardige tumor in haar buik. Alle voedingsstoffen werden door die tumor uit de andere lichaamsdelen getrokken, waardoor zij een heel mager ingevallen gezicht had. Maar het was gelukt de tumor operatief te verwijderen, en je zag haar ook een tijd daarna. Met een gewoon gezond uiterlijk, onherkenbaar. Maar ze moet altijd op blijven passen of er weer een nieuwe tumor gaat groeien. Hoe die ziekte precies heet kan ik zo gauw niet vinden, maar misschien heeft de vrouw die jij zag iets dergelijks.

Toegevoegd na 2 minuten:
Neurofibromatosis is het wat ik zocht, ook wel bekend als de ziekte van Von Recklinghausen.
Amadea
13 jaar geleden
Ze eet niet veel, maar haar stofwisseling doet het niet goed waar ze toch dik van wordt. En die tanden, ze poetst ze gewoon niet goed.
Sorry, verder zou ik ook niks kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je 50 bent zit je niet meer strak in het velletje
deze vrouw zal misschien ook een aantal kinderen hebben gehad en dan heb je niet zo'n mooie strakke buikspieren en strak bindweefsel meer
dan is idd de buik dikker dan de rest
van haar tanden zal het achterstallig onderhoud zijn niet iedereen zit ieder half jaar bij een tandarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Miss scheurbuik door te weinig tot geen eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mager, bolle buik en ingevallen gezicht zijn typische symptomen van ondervoeding.

Maar in NL komt dat eigenlijk alleen voor bij kleine kinderen die bijvoorbeeld het rota-virus hebben.

In minder welvarende landen zie je het ook vaak bij kinderen, maar ook bij ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk aan ondervoeding. In foto's van ontwikkelingslanden zag je dit vroeger vaak, extreem mager en een heel bolle buik.

Armoede zou een oorzaak kunnen zijn (ook gelijk voor de tanden, als je te weinig geld hebt voor goed eten, heb je het ook niet voor tandenpasta natuurlijk), of door psychische problemen verwaarlozing van haar eigen lichaam (zowel qua voeding als qua tanden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook weleens een bijverschijnsel van medicijnen.

Van Prednison b.v. krijg je een opgezetter lichaam, met name in het gezicht en nek.