Waarom hebben mensen, nadat ze 16 uur wakker waren geweest, plotseling veel slaap? En dus niet b.v. na 4, 8 of 12 uur wakker te zijn geweest?

Iemand slaapt het derde deel van het etmaal. Stel, hij wordt om 7 uur wakker, is om 13 uur toe aan een middagslaapje. Hij is dus 6 uur achtereen wakker geweest. Dan zou hij een derde van die 6 uur, dus 2 uur, moeten slapen voordat hij uitgeslapen is. Maar hij heeft aan een half uur middagslaap genoeg. Een ander is ook op 7 uur wakker en wil na het avondeten, om 19 uur even slapen. Hij is 12 uur achtereen wakker geweest. Het derde deel van 12 uur is 4 uur slapen. Maar op dat moment heeft hij slechts aan 1 uur slaap genoeg. Er zijn zelfs mensen, die laat in de avond even een uurtje gaan slapen op de bank. Dan zijn ze daarna weer fit. En dan willen ze een paar uur later wel naar bed voor hun grote nachtslaap. Er zijn zelfs mensen, die na een middagslaapje c.q. avondslaapje van 5 of 15 minuten helemaal fit zijn. Ik denk, dat niet alleen de biologische klok een rol speelt. Want er zijn ook mensen die in de nacht moeten werken. Is er sprake van een slaapreservoir in het lichaam, of zoiets? Dat ze 16 uur achtereen fit kunnen zijn? En daarna de slaap overstroomt uit het "slaapvat"? Maar als mensen een slaapreservoir hebben, waarom hebben sommigen dan wel behoefte aan een kort middagslaapje?

Weet jij het antwoord?

/2500

De een heeft meer slaap nodig dan een ander, elk lichaam werkt anders. Ook heeft de mate van inspanning ermee te maken, ben je druk geweest of juist een vrije relax dag gehad.. Ieder lichaam is anders! Ik heb zelf niet veel slaap nodig, maar na 3 nachten van 5 uur slaap heb ik wel wat meer slaap nodig en slaap ik zo 12 uur achter elkaar.. ook met nachtdiensten bijv.

Vanwege de biologische klok in je lijf. Je lichaam heeft een ritme in een cyclus van 23-25 uur. En onderdeel van die cyclus is slapen. Uitgaande van 7-8 uur slaap, kom je dan uit op ongeveer na 16 uur wakker weer slapen. [http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/17/185/Waarom-slapen-we.html]Een groot deel van ons leven brengen we slapend door. Gemiddeld eenderde van de tijd! Het lijkt daardoor een zo gewone bezigheid dat die geen nadere uitleg nodig heeft. Vraag een willekeurige persoon waarom hij eigenlijk slaapt, dan blijkt die vanzelfsprekendheid ineens verdwenen. De vraag is moeilijk te beantwoorden. Zelfs wetenschappers tobben met het antwoord. Er bestaan twee theorieën. De slaap is als een onderhoudsbeurt voor ons lichaam en onze hersenen. Hersencellen kunnen zich uitstekend ontwikkelen tijdens de slaap. Denk maar aan het vele slapen van baby's, wat mede zorgt voor hun groei en ontwikkeling. De andere theorie zegt dat het geheugen zich tijdens de slaap ontwikkelt. [http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/17/185/Waarom-slapen-we.html]

Mensen die 's nachts moeten werken zijn wel degelijk moe dan. Alleen door licht en bezigheid lukt het wakker te blijven. Je kan slaap niet opsparen, in bed gaan liggen voor je nachtdienst en dan de hele nacht doorgaan. En als je net uit Amerika komt, zal je 's avonds niet zo snel naar bed willen, als je nog in die tijdzone leeft. Het kan zijn dat je dan pas laat in de nacht kan slapen. Je noemt veel voorbeelden, maar voor iedereen is het weer verschillend. Toch is het volgens mij universeel dat je 's middags even een dipje hebt en 's avonds wil slapen. (los van jet-lag)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100