Waarom is het vies uit je neus te eten?

Mijn nichtje van 12 staat naast me. Wat ik ook zeg zij geloofd niet dat het vies is.
Dus mensen. Waarom is het vies.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Eigenlijk is het helemaal niet zo vies.

Het slijm in je neus is snot.
De functie van snot is het bevochtigen van de ingeademde lucht en het opvangen/filteren van kleine stofdeeltjes en ziektekiemen.
De productie van snot is een continu proces. Bij mensen wordt het grootste gedeelte van het geproduceerde snot onbewust ingeslikt.

Wat niet onbewust wordt ingeslikt, kan verharden, het worden korstjes, die mensen graag uit hun neus pulken.
Dat vervolgens opeten is voor de persoon in kwestie dus niet vies.
Maar voor de omgeving is het zelfs nog gezonder, dan het uitniezen waardoor de ziektekiemen in de lucht terecht komen en deze vervolgens door andere mensen kunnen worden ingeademd.

Wat wij vies vinden is het idee.
Omdat snot nu eenmaal een vorm van afval is en je
hoort geen afval op te eten.

Daarom, dus meer in de zin van omgangsvormen,
hoort men dat niet te doen waar anderen bij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het ziet er onsmakelijk uit maar of het vies is dat verschilt per persoon zoals gezegd wordt :smaken verschillen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik geloof dat het officieel niet echt vies is om te neuspeuteren als in het is slecht voor je, maar volgens mij is het niet hygienisch omdat je vaak viezigheid onder je vingernagels hebt wat je ook binnenkrijgt als je een snotje opeet vanonder je nagels.

Ik heb eens een artikel gelezen waarin wetenschappers zeiden dat het goed voor je is om neus te peuteren omdat je je neus dan veeel schoner houdt dan je met een zakdoek zou kunnen doen haha! Maar dan gaat het ook niet over het opeten van het snotje natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neus is zelfreinigend: alle rommel die erin komt, wordt met wat slijm weggewerkt. Dus in je snot zit een verzameling bacteriën en dergelijke.
Wat je lijf zelf opruimt, is doorgaans niet als voedsel bedoeld, poep eten we ook niet op.
Daarnaast: als je eerst in je neus pulkt en dan zonder je handen te wassen dingen aanraakt, is dat ook vies voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hippo: je slikt het toch door hoor, de hele dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel waar, maar dat gaat niet om het spul dat al 'onderin' je neus zit en extra vervuild )en uitgedroogd) is door de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer wat ik ook wou zeggen
In de harde stukjes die in de neus zitten zit veel vuil van buiten af wat is tegen gehouden door de neushaartjes en slijmvliezen. Ik werk vaak mat verschillen de materialen (gelukkig wel natuurlijk) een donker en een lichte kleur beide stuiven en dat vind je terug in het neus snot. Dus ook fijn stof van auto's en fabrieken zitten er in. Het snot wat eruit komt is niet schoon.