Waarom zijn we links of rechts? Waarom kunnen we niet met allebei de handen bv. schrijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De oorzaak van rechts- of linkshandigheid is onbekend, maar erfelijkheid lijkt een rol te spelen. Rechts- of linkshandigheid ontwikkelt zich bij de mens vanaf het zesde levensjaar (lateralisatiefase) en hangt samen met de verschillen in specialisatie van de hersenhelften (lateraliteit). Het hebben van een voorkeurshand heeft tot gevolg dat allerlei vaardigheden uitsluitend met de voorkeurshand worden aangeleerd en deze hand zich veel sterker ontwikkelt dan de andere hand. Dit uit zich in een betere motoriek: de voorkeurshand heeft sterker ontwikkelde spieren die beter bestuurbaar zijn en meer kracht hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
info mbt tot links- en rechtshandigheid vind je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linkshandigheid

Toegevoegd na 5 minuten:
we kunnen wel met beide handen leren schrijven
na veel oefening. je ziet dat bij mensen die door een ongeval oid tijdelijk of langer hun vorkeurshand niet kunnen gebruiken.
vroeger mocht mam niet links schrijven bijv. dus ontwikkelde ze rechts te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan hardhandig aangeleerd worden (Vroeger werden linkshandige kinderen gedwongen rechts te schrijven, met genoeg dwang lukt dat best), maar mensen kunnen het ook van nature hebben. Ik ben links bijna net zo handig als rechts. Alleen schrijven kan ik met links minder mooi dan rechts, maar dat is dan ook een activiteit die oefening vereist.

Met dank aan SuzyQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat is een van die dingen die in je genen zitten.
Dat zit ingebouwd in je hersenen.

Genen worden overgedragen aan een volgende generatie, dus dikke kans dat als je links bent, je een ouder of grootouder hebt die ook linkshandig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per se.
Ik ben een linkshandige zoon van een linkshandige vader, en mijn zoon is rechtshandig.
Het heeft ook te maken met je twee hersenhelften. Die zijn gespecialiseerd en vullen elkaar aan. Soms neemt de ene hersenhelft een (deel)taak van de andere helft over.
Als je links en rechts even goed alles zou kunnen is het totaal van je talenten daarmee niet beter. Integendeel.
Neem bijvoorbeeld de motoriek: je ene hand leidt de handeling, de andere hand ondersteunt en heeft een ondergeschikte rol. Als je in je handen klapt, dient de enen hand als 'trom' en de andere hand als 'trommelstok'.
Probeer maar eens met beide handen te klappen.