Wat is het effect als je een hoestdrankje inneemt waarvan de datum is verstreken?

Neemt de werking dan af, of is het ''schadelijk''?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.2K

Antwoorden (9)

Lijkt me niet dat het direct schadelijk is.
Thuis letten we nooit zo op de verschillende data. Ons motto is: Als het nog smaakt en normaal ruikt, dan zal het wel goed zijn... maar ja, met hoestdrankjes is het uiteraard een ander verhaal. Ik zou het navragen bij de apotheek.

(hoewel ik nu hun reactie al kan raden... verkoop minded als die lui zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet slim het te doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de datum neemt de werking van het drankje af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet zeggen dat ik hier ooit iets van heb gemerkt. Het hoesten hield op en dat is uiteindelijk dat wat ik wilde bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt helemaal aan het hoestdrankje. Van het één zal alleen de werkzaamheid verminderen, het ander zal misschien echt bederven.

Is het een hoestdrank met dextromethorfan of een variant daarvan als ingrediënt (zal niet als je het in Nederland hebt gekocht, hier is het in hoestdrank al jaren verboden) dan zou ik het zeker weggooien. Dat is in hogere doses namelijk een hallucinogeen (je gaat ervan trippen) en ik zou niet durven voorspellen of de werking als het ver over de datum is, vermindert, of juist versterkt/verandert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit gehoord dat een hoestdrankje nooit werkt, alleen lekker is en een beetje verzacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hoestdrank met dextromethorfan werkt wel, de werkzame stof werkt namelijk niet op de keel maar op de hersenen. De prikkel (in de zin van 'aanzet', niet in de zin van 'iets dat prikt') om te hoesten bij irritatie wordt dan onderdrukt. In hoestdrank is dit ingrediënt in Nederland tegenwoordig verboden, omdat het makkelijk is om een overdosis binnen te krijgen of het als drugs te misbruiken (in hogere doses is het een tripmiddel). Het wordt nog wel verkocht in time-released capsules, die goed te doseren en minder makkelijk te misbruiken zijn. Overigens zo'n middel nooit gebruiken tegen productieve hoest (waarbij je slijm ophoest) maar alleen tegen droge hoest. Anders zakt het slijm dat je eigenlijk op zou moeten hoesten allemaal je longen in.
Er staat niet voor niets een datum op. Er is dus vast een reden voor. Het ligt waarschijnlijk aan de combinatie van ingrediënten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geneesmiddlen hebben allemaal een houdbaarheidsdatum. Die is er niet voor niets. Met name vloeibare middelen (o.a. hoestdrankjes e.d. ) veraneren na enige tijd in een soort bacteriecultuur. Vooral als de fles al eerder geopend is. Daarnaast is het afhankelijk van de werkzame stof of deze in de loop van de tijd veranderingen ondergaat waardoor de werkzaamheid kan achteruitgaan, of zelfs schadelijke stoffen kunnen ontstaan. Vuistregel: drie maanden na opening van de fles kan je vloeibare geneesmiddelen beter weggooien (als je er tenminste geen buikloop van wil krijgen) Voor oogdruppels gelden overigens veel kortere bewaartermijnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de uiterste gebruiksdatum van een geneesmiddel verstreken is, kan de fabrikant de werkzaamheid niet meer garanderen.
Maar middelen die water bevatten (o.a. cremes en drankjes) kunnen net als voedingsmiddelen bederven!
De uiterste gebruiksdatum geldt trouwens alleen voor de gesloten verpakking. Wanneer de verpakking geopend is, is het middel nog maar beperkt houdbaar.

Over het algemeen geldt:
- creme: 1 jaar na openen
- drank: 3 maanden na openen
- gel: 3 maanden na openen
- neusspray: 2 maanden na openen

Nog even een aanvulling op de opmerking van SuzyQ: Dextromethorfan drankjes zijn nog gewoon in de handel hoor.