Als je een cilinder in je brilleglazen hebt waar zit dan de afwijking in je oog?

Zit die afwijking in de vorm van de lens of die van het netvlies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Astigmatisme wordt meestal veroorzaakt door het venster van ons oog, het hoornvlies of cornea. Deze is dan niet bolvormig (zoals een stukje van een voetbal) op de plek waar deze dat eigenlijk wel moet zijn. Het ziet er meer uit als een rugbybal. De ene kromming is langer dan de andere kromming. Daardoor krijgt het oog in de doorsnede van de lange kromming een andere sterkte dan die in het vlak van de korte kromming.
De beelden in een astigmatisch oog worden om dezelfde reden op twee plaatsen helemaal vervormd afgebeeld. Als er sprake is van een verschil tussen beide krommingen van 0.75 dioptrieën of groter dan kunnen er kijkklachten ontstaan. Tegenwoordig worden bij brillen cilinders groter dan 0.25 dioptrieën verwerkt in het brilrecept.
Er kunnen nu allerlei combinaties ontstaan. Het oog kan in het ene vlak bijziend zijn en in het andere verziend. Of bijziend zijn in de ene en nog groter bijziend in de andere. Of verziend zijn in de ene en nog groter verziend in de andere.
Een glas om astigmatisme te corrigeren is een torische lens. Deze bestaat uit een bolvormige (sferische) component om de verziendheid of de bijziendheid te corrigeren. Daarnaast is er een astigmatische component die in één doorsnede van de lens een andere sterkte veroorzaakt. In de andere doorsnede van de cilinder is deze helemaal vlak zodat de sterkte van de eerste sferische lens nog steeds geldt.
Amadea