Kan het kwaad een homeopatisch middel te blijven gebruiken? En waarom?

Toegevoegd na 30 minuten:
Het middel werkt. Maar ik vrees dat de klacht terugkomt als ik stop.

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat om de behandeling een peesontsteking. Die is ontstaan door een combinatie van overbelasting en mijn anatomische bouw. Met name aan dat laatste kan ik (noch een medicijn of therapie) weinig aan doen.
De peesontsteking is (tijdens reguliere behandeling) al meerdere malen teruggekomen. Nu ik eindelijk iets gevonden heb dat helpt, kan ik niet geloven dat ik ermee zou kunnen stoppen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je er baat bij hebt, gewoon mee door gaan, geen probleem. Mijn moeder heeft jarenlang iets gebruikt voor haar spieren, ze gebruikte homeopathische middelen en de klachten werden minder. Toen ze stopte kwam het zo weer terug, dus is ze weer opnieuw gaan gebruiken en het werkte weer. Je kunt altijd tussendoor proberen te stoppen of te minderen en als dat niet werkt, gewoon blijven gebruiken. Het is jou lijf en jou pijn, wat anderen daar ook van zeggen.

ik heb zelf jaren een homeopatische arts gehad in nederland maar het viel me op dat hij meer regulaire geneesmiddelen uitschreef dit omdat homeopatische middelen meer tijd vergen eer ze werken lees deze link even http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie

Het is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen dat homeopathische middelen werken. Veel kwaad kan het echter ook niet, als je ze blijft gebruiken. Nou ja, als we je portemonnaie even buiten beschouwing laten.

Sommige mensen denken dat het even duurt voordat homeopathische geneesmiddelen hun werk doen. Dat is onjuist. Hoe lang het duurt eer verbetering optreedt, hangt af van de aard van de klacht. Bij chronische aandoeningen heeft het lichaam tijd nodig om op de prikkel te reageren. Maar bij acuut optredende kwalen (zoals blauwe plekken, diarree of hooikoorts) hebben de juiste homeopathische geneesmiddelen meestal snel resultaat. In het algemeen geldt dat je, zodra de klachten afnemen, de dosis geleidelijk kunt afbouwen. Maar natuurlijk hangt dit af van de aard van het homeopathische geneesmiddel en de klachten waarvoor je het gebruikt. Bij het ene geneesmiddel stop je zodra de klacht verdwenen is (bij hoest bijvoorbeeld). Het andere geneesmiddel gebruik je juist over een langere periode (bijvoorbeeld bij overgangsklachten of gewrichtsklachten).

Bronnen:
http://www.avogel.nl/advies/vraagenantwoord.php

De basis van homeopathie is het mobiliseren van de eigen geneeskracht van het menselijke (en dierlijke!) mechanisme. Is dat gelukt dan zou je met het middel moeten kunnen stoppen. Ik ben benieuwd waarom dit niet zou lukken. Gaat het om een puur homeopathisch middel in een hoge verdunning of is het een combinatiepreparaat? Uiteraard is het voor een methode die heel erg gepersonificeerd is stukken moeilijker bewijzen te verzamelen dan voor methodes die met chemicaliën werken die bij iedereen hetzelfde zouden moeten doen. Natuurlijk, ik chargeer iets maar dat doe ik ter compensatie van volstrekt heb belachelijke uitspraken als: "ik heb honderdmaal de homeopathische dosis ingenomen en toen gebeurde er nog niets". Als je zoiets zegt getuig je er alleen maar van totaal geen notie te hebben genomen van de principes van de homeopathie.

Om welk middel gaat het? Het meeste dat wordt verkocht als homeopathie, is dat eigenlijk niet. Als het echt een homeopatisch middel is, dan kun je het gerust blijven gebruiken. Homeopatische middelen zijn namelijk middelen die zo sterk verdund zijn dat de werkzame stof niet meer aantoonbaar is in de verdunning. Er zit dus niets in, en dat niets is niet slecht om lange tijd te gebruiken. Overigens betekent dat ook dat je net zo goed druppels water zou kunnen nemen of een suikerklontje onder je tong kan leggen, puur placebo. Als het een middel is dat alleen wordt gemarket als homeopathie, dan zit er wél echt een werkzame stof in, meestal een plantenaftreksel. En daar moet je - ondanks dat het spul gewoon in de drogist wordt verkocht - net zo voorzichtig mee omgaan als met reguliere medicijnen. Zelfs voorzichtiger, omdat er minder controle op is en je meestal geen professionele begeleiding krijgt bij het gebruik. Dus is het heel onverstandig om zoiets langdurig te gebruiken. Als je niet chronisch ibuprofen of penicilline zou slikken, moet je dat met zo'n middel ook niet doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100