Afkickverchijnselen van prednison, kan dat en wat is eraan te doen?

Wat zijn de verschijnselen? Is er een pilletje voor om de pijn te verzachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Er zijn drie soorten medicijnen waarmee je moeilijk kunt stoppen.

Medicijnen die lichamelijk en/of psychisch verslavend werken, zoals benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen) en opiaten (zware pijnstillers).
Geneesmiddelen die lichamelijk en/of psychisch verslavend werken, zoals Medicijnen die je langzaam moet afbouwen, zoals middelen tegen depressies, corticosteroïden<--prednison (vaak voorgeschreven bij astma en reuma) en middelen tegen epilepsie.
Middelen die bij te lang gebruik de kwaal verergeren, zoals
- verschillende pijnstillers tegen hoofdpijn
- verschillende middelen tegen neusverkoudheid, zoals xylometazoline
- een middel tegen verstopping: bisacodyl

Afbouwen nodig

Middelen tegen depressies (antidepressiva), medicijnen tegen ontstekingsreacties (corticosteroïden, bijvoorbeeld bij astma en reuma) en middelen tegen epilepsie (anti-epileptica) zijn niet verslavend. Je kunt er echter ook niet zomaar mee stoppen. Net als bij verslavende middelen moet de dosis langzaam verminderd worden om vervelende verschijnselen te vermijden.
Corticosteroïden, zoals:
Prednison
Prednisolon

Toegevoegd na 5 minuten:
bijlangdurig gebruik kunnen botontkalking, spieratrofie en atrofie van de huid ontstaan. Bij gebruik van prednison is er een grotere kans op maagzweren en maagbloedingen. Sommige van deze bijwerkingen kunnen tot de dood leiden, bij spieratrofie gaan spieren minder werken. Het hart is ook een spier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja het kan, neem hierover gewoon even contact op met de huisarts. Als je erg veel last hebt bel dan direct even met de huisartsenpost.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaat niet echt een pilletje om de pijn te verzachten.
wel kun je in overleg met de arts vragen of je een heel kleine hoeveelheid kunt blijven gebruiken. ligt er ook aan waarvoor je het voorgeschreven kreeg.
als het een chronisch probleem betreft is dat zeker de moeite waard. heel veel sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
hier staan wetenswaardigheden - mogelijk ietsinteressants ertussen. http://www.wijhebbensarcoidose.nl/forum/archive/index.php/t-238.html