Waarom heet spijsvertering spijsvertering. Het heeft toch niet met tering te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De tering hebben is longtuberculose, en je kwijnt letterlijk weg, oftewel wegteren.

Verteren betekent ook vergaan / klein maken / verdwijnen.

In die zin is de betekenis dus ongeveer gelijk

Spijsvertering: het vergaan van je spijs / eten in je maag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

het is ook verteren ..
spijs-vertering
het eten word verteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vertering van het spijs,
dus het verteren van eten, wat een ander woord voor spijs is.
dus nee, het heeft helemaal niets met tering te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou... Gezien het feit dat (weg)teren hetgene is dat gebeurde als je de ziekte de tering had is de vergelijking helemaal zo gek nog niet!.. In beide gevallen verdwijnt er het een en ander.