Als er een medicijn zou zijn dat alle ziekten tegengaat, zou de overheid dat dan verzwijgen ?

ik heb eens ergens gelezen dat er iets was tegen kanker maar dat dat niet bekend mocht worden.
ik weet niet meer waar ik dat heb gelezen, maar zou dat echt waar kunnen zijn.

13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Vooropgesteld dat een middel tegen alle kwalen niet bestaat en ook nooit gevonden zal worden is het niet de overheid die hier iets over te vertellen heeft. Dat is de farmaceutische industrie, die er, hoe je het ook wendt of keert, commercieel belang bij heeft dat we niet te gezond worden. Toch denk ik dat echt baanbrekende medicijnen wel geproduceerd en verkocht zouden worden. De verleiding om hier gedurende een aantal jaren (waarin het patent van kracht is) een financiële megaklapper mee te maken is namelijk veel te groot.

Wel worden er regelmatig ziektes verzonnen om die met een zojuist uitgevonden medicijn te behandelen of onschuldige kwaaltjes worden tot een ernstige ziekte verheven. Het bekendste voorbeeld is de cholesterolhypothese maar ook stemmingsstoornissen of gedragsafwijkingen bij kinderen. Er zullen altijd mensen baat bij hebben maar dat is dan meestal een placebo-effect.

Ook wordt het nut van huismiddeltjes, medicijnen die al lang op de markt zijn of spotgoedkope stofjes als vitamine C verdoezeld in de vele onderzoeken van de farmaceutische industrie, die voornamelijk gebruikt worden om de middelen te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee. Dat zou de overheid niet verzwijgen. Doofpotten zijn bij lange na niet zo effectief als men zou kunnen denken.

Pas als het gaat om ziektes die je bij een oorlog zou kunnen gebruiken, kan je je voorstellen dat een overheid de medicijnen hiervoor niet vrij geeft. Echter, kanker is van alle leeftijden, bevolkingen ed. Als daar een oplossing voor zou zijn, dan was die bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke belangrijke informatie hou je onmogelijk geheim.
Om zo'n medicijn te ontwikkelen moeten er honderden mensen hebben samenwerkt. Er is altijd wel iemand die het geheim zal lekken bij zo'n belangrijk iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het zo is, maar het zou wel mogelijk kunnen zijn natuurlijk. Stel dat ze een medicijn hebben gevonden, dan kan dat nog tientallen jaren duren voordat het ook echt kan worden toegepast op grote delen van een bevolking. Als ze het meteen bekend gaan maken, komt het in de publiciteit en wilt iedereen dat medicijn hebben, terwijl het nog niet klaar is voor massaproductie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga er gerust maar van uit dat dat grote onzin is.

Ten eerste heeft de overheid er geen baat bij als ze zoiets zou verbieden.

Ten tweede heeft de overheid er alle belang bij dat de bevolking zo gezond mogelijk is.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan de kosten van een zieke..en aan het bedrag dat hij/zij aan premies zou hebben betaald..waarvoor hij/zij zelf niets krijgt.

Denk ook maar eens aan de belastingen die een levend iemand betaalt..die de overheid zou derven als ze een middel tegen kanker zouden verbieden.

Als iemand te vroeg overlijdt kost dat de staat dus veel geld.

Bovendien is kanker niet één ziekte..maar een verzamelnaam voor een aantal soorten kwaadaardige woekeringen in het lichaam.

Dus 'iets' tegen kanker..kàn niet bestaan. Er zullen altijd een aantal medicamenten alsmede een aantal therapieën
tegen de verschillende vormen van kanker noodzakelijk zijn.

het antwoord op je vraag is dus: Nee, dat zou de overheid nooit willen verbieden..wellicht niet eens..kunnen verbieden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen: ja joh, je wil niet weten wat ik allemaal geheim moet houden van mijn aftredende baas. Ik heb een aantal jaren geleden mijn ziel al aan de duivel verkocht door de belofte af te leggen als ambtenaar. Sindsdien verzwijg ik een aantal dagen per week allerlei levensreddende medicijnen en vreselijke complotten.

Maar het antwoord is dus nee. Waarom zou de overheid dat in vredesnaam willen? Er zijn vast wel vage complottheorieën over te bedenken. De overheid is groot en bestaat uit heel veel personen die allemaal ook eigen hersenen hebben, nadenken, praten, op feestjes dingen rondbazuinen, een persoonlijke integriteit hebben enzovoorts. Zoiets zou nooit geheim kunnen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén medicijn tegen kanker kan niet bestaan. Kanker is een verzamelnaam van verschillende vormen van "wildgroei" van weefsel. En die hebben dan ook verschillende vormen van behandeling nodig.
Maar de kern van je vraag, of de regering invloed heeft, lijkt me voor ons landje een nee. Ik kan me wel voorstellen dat dat in de USA anders is; daar wordt ontzettend veel geld verdiend door gigantische medicijnproducenten (GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Pfizer, etc, etc). Het is in ieder geval wél zo dat deze bedrijven een hele dikke vinger in de pap hebben over wat wel en wat niet door artsen wordt voorgeschreven. Zo sponsoren zij al jaren de studiefaciliteiten voor psychiaters. Op deze manier weten psychiaters precies wat ze moeten weten, en verdienen zij en de pillenmakers er goed bij. Vreemd is dan ook, dat er nog zo ontzettend weinig wetenschappelijk bewezen is qua diagnoses, maar er wel hele heftige pillen worden gegeven met vreselijke bijwerkingen. Daarnaast krijgen zowel volwassenen als kinderen dezelfde pillen. Hooguit iets in dosis verschillend. Het geeft mij in ieder geval te denken.

Een van de bronnen die hierover te vinden zijn:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een overheid zal het waarschijnlijk alleen maar gunstig zijn als er een medicijn ontwikkeld zou worden die kanker (of een willekeurige andere ziekte geneest). De gezondheidszorg kost -per saldo- enorm veel geld, ook al geeft dit aan de andere kant veel werkgelegenheid, zowel in de zorg als bij aanverwante / toeleverende bedrijven.

Of dit ook voor de farmaceutische industrie geldt ? Hierbij kan je mogelijk vraagtekens plaatsen. Naar mijn mening is geen enkel commercieel bedrijf er bij gebaat zichzelf overbodig te maken. In de (machtige) farmaceutische industrie gaan miljarden om, zowel in ontwikkeling als productie. Stel dat het mogelijk zou zijn (wat waarschijnlijk nooit zal kunnen) om voor alle ziekten een genezend medicijn te vinden, dan maakt de industrie zichzelf totaal overbodig.
Ik kan me voorstellen dat de industrie soms gebaat is bij ontwikkeling van medicatie die de ergste symptomen bestrijdt, zonder een totale genezing te bewerkstelligen.

Overigens een "complottheorie" waar een mij bekende arts zich ook ongevraagd over uit sprak.