Klopt het dat je iemand onder hypnose niets kan laten doen dat hij diep van binnen niet wil?

Dan heb ik het over extreme dingen, iemand een aap na laten doen gebeurt zo vaak.
Maar wat iemand onder hypnose de opdracht krijgt iemand te vermoorden?

Toegevoegd na 20 seconden:
*als

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik altijd heb geleerd, is dat je echt niets kunt doen wat je zelf niet wilt. Ze hebben mij nooit onder hypnose kunnen krijgen. Ik probeerde het toen bij die bekende met de zwarte baard, zwart haar, rasti rostelli ofzo. Maar ging echt niet. Maar toch zie je af en toe mensen gekke dingen doe, ik denk dat ze het dan toch wel willen. Ben benieuwd of er iemand reageert die dingen gedaan heeft die hij/zij niet wou.

Het beste antwoord

Het is inderdaad niet mogelijk om in hypnose te zijn: iemand te kunnen doden want dan grijpt hun "besturingssysteem" hardhandig in, simpel door wakker te worden en het vervolgens op een gillen te zetten.
Maar als je bv. zou zeggen: "Kijk daar, een zak aardappels, steek er dit broodmes maar in" - dan hangt het van die zak aardappels helemaal af of het onbewuste dit "bewegingssignaal" nog wel weet waar te nemen en dan nog wat: dat ook nog weet te intepreteren...

Omdat er ook "Waking Hypnose" bestaat dwz. de gehypnotiseerde gedraagt zich nog gewoon als ieder normaal mens (hooguit is sociaal gedrag gestoord zoals het vermogen om te lachen, en/of extreem pestgedrag) typisch zijn computernerds en grootmeesterschakers
kunnen klaarwakkere mensen dit gevaar niet altijd goed inschatten.
Dit nu is volgens mij in Alphen en Noorwegen gebeurd met iemand die zich eerst met paddo's allerlei waanvoorstellingen opriep en daarna zich diep programmeerde als zijnde: "Ich ben das supermensch en das sein Schweinen!" - kompleet met uniformen om deze "inprogrammering" goed kloppend te verkrijgen.
Daarop meent hun onderbewuste dat er daar inderdaad gevaarlijk gedierte rondloopt dat moet worden afgeschoten - het onderbewuste en dat je wel kunt zien als een computersysteem met uitgeschakelde sensoren: grijpt dan niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zit geloof ik zo: Als je in je onderbewustzijn iets nooit zou doen, doe je het ook niet onder hypnose. Hypnose werkt (als het echt werkt) doordat het je in een onderbewustzijn-stand 'zet'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt, ik heb toevallig een tijdje geleden in een uitzending op de radio in een interview een psycholoog hier iets over horen zeggen.

Hypnose is een trancetoestand, maar schakelt geenszins je geweten uit.
Ceeve