Is dit een afzetter of ben ik gewoon koppig?

Ik heb nu 35 rijlessen gehad ook heb ik vaker in mijn moeder har auto gereden (ze zat dan wel naast me).
Ik vertelde thuis steeds dat mijn rij instructeur vind dat ik heel goed rij (anders zou mijn moeder me niet laten rijden.)
Ik heb een pakket van 40 lessen en ik vroeg aan hem of ik tussen tijds toets mag doen en ik mocht het niet van hem.
Zelf vind ik dat ik goed rij mijn moeder ook (zij denkt namelijk ook dat ik mijn rijbewijs binnenkort binnen heb.)

Zou het niet kunnen zijn dat hij mij extra lessen aan smeert, zodat hij dan meer geld verdient?
Kan ik beter eens bij een andere rij instructeur rijden zodat hij mij kan zeggen of het wel of niet goed is?
Of moet ik gewoon luisteren en toe kijken hoe ik 40 euro per uur 'verlies'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Een gemiddelde van 40 uren rijles is zo gek niet. De vraag is alleen op wat voor termijn je denkt examen te kunnen gaan doen (of de TTT).
Bespreek eens met je instructeur wat hij bedoelt met goed rijden en waarom je nog niet toe bent aan de TTT; goed rijden kan iets anders zijn dan 'examen klaar' zijn.
Hij moet je natuurlijk wel duidelijk kunnen maken waar nog aan gewerkt moet worden. Duidelijkheid motiveert jou en geeft mogelijk (meer) vertrouwen in je instructeur

Wisselen van rijschool of rij-instructeur kan altijd, zeker als je er geen goed gevoel bij hebt. Besef wel dat dit altijd een terugslag van een aantal lessen geeft omdat de andere rijschool / intructeur eerst voor zichzelf een beeld van je vaardigheden en voortgang moet krijgen.

Vaak is het moeilijk om zelf (of moeder, ander familielid, vriend of kennis) te bepalen of je goed rijdt, conform de exameneisen van het CBR. Iemand die al jaren zijn of haar rijbewijs heeft, weet niet meer wat de eisen waren (deze zijn ook veranderd in de loop van de jaren) en is veelal de 'scherpte' kwijt en rijdt (deels) op routine. Iemand die het rijbewijs nog niet heeft moet het veelal met de beoordeling van de instructeur doen, maar is waarschijnlijk niet voldoende in staat om het eigen rijgedrag -volgens de minimaal gestelde eisen- te beoordelen.

Een "afzetter" zal het in de rijschoolwereld nooit lang volhouden. Veel leerlingen melden zich bij een rijschool aan via vrienden of kenissen of mond op mond reclame. Als je mensen onnodig lang laat lessen om extra geld te verdienen, prijs je jezelf uiteindelijk altijd uit de markt.
Om een idee te krijgen van de slagingspercentages van de rijschool bij wie je lest, kan je bij onderstaande link kijken. Slagingspercentages zeggen niet alles, maar geven wel een idee van de kwaliteit van de rijschool.

Of je zelf koppig bent ?? kan je alleeen zelf beoordelen, maar verwar dit niet met voor jezelf opkomen. Zoals boven al aangehaald "wie betaalt, bepaalt"!
Wees dus niet bang of terughoudend om voor jezelf op te komen en vraag (eis) duidelijkheid.

Tot slot sluit ik me aan bij de opmerkingen over het rijden zonder rijbewijs, al of niet met je moeder. Als er iets ernstigs gebeurd heb je 'levenslang'.

Hoe dan ook: succes met je rijopleiding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jij betaald dus dus jij bepaald het. Wil je een tussentijdse toets? Gewoon aanvragen. Blijkt het dat je onvoldoende hierop scoort dan blijk je inderdaad gewoon koppig te zijn (zoals je het zelf noemt).

Verder kan ik jou aanraden om niet meer te rijden zonder rijbewijs. Als er iets gebeurt heb je hier de rest van je leven spijt van, zeker als er letsel van jou of iemand anders bij komt kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik vind ook dat je gelijk hebt over het rijden zonder rijbewijs! Levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levensgevaarlijk inderdaad en het kan je heel duur komen te staan. Als jij daar een ongeluk mee veroorzaakt, dan geeft de verzekering niet thuis, je moeder heeft immers iemand zonder rijbewijs laten rijden, dus de verzekering keert niets uit. Als je mazzel hebt, dan heb je in dit geval alleen schade aan je eigen auto, mocht je iemand in de invaliditeit rijden, dan kun je heel erg lang blijven dokken.
NOOIT DOEN dus!
+ voor Maxwelletc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke + , nooit zelf rijden zonder rijbewijs, vind het erg dom dat de moeder dit goed vind!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pffff....wat een overdreven reacties zeg..... Is toch geweldig om samen met je ma auto te rijden voordat je je rijbewijs hebt. Nee, niet in een hele drukke straat, maar een beetje achteraf op een rustig weggetje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u voor de +- en :) Hopsa, help Christopher naar de 2000!
Hoeveel rijlessen iemand nodig heeft is heel erg persoonlijks afhankelijk. Natuurlijk zijn er ook instructeurs die beter les geven dan anders én er zijn profiteurs. Of jij daar het slachtoffer van bent, kan ik hier vandaan niet beoordelen. Maar 35 rijlessen is een respectabel aantal om toch al een grote rijvaardigheid te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat een rij instructuur jou mag 'verbieden' om een TTT te doen. Hij mag adviseren dat je er nog niet klaar voor bent, als hij er zo over denkt. Dus als jij denkt dat jij er klaar voor bent, moet je gewoon lekker je TTT aan laten vragen. Als hij er heel erg moeilijk over doet, kun je aan hem vragen waarom hij zo moeilijk doet. Hij vindt immers toch ook dat je goed rijdt? Misschien is er nog een onderdeel waarvan hij denkt dat je die nog niet voldoende beheerst. Dan kun je daar voor jezelf ook aan werken tijdens je lessen. Succes verder nog met je lessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat je de vraag stelt, ook aan jezelf geeft aan dat je twijfelt aan de integriteit. Daarom kies voor jezelf en neem een andere rij-instructeur.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat ga ik waarschijnlijk ook doen als ik een + kon geven deed ik dat =)
Mijn broer had dit ook gehad.
Toen hij ontdekte dat de rij-instructeur een rede zocht om mijn broer langer te laten lessen, terwijl dit niet hoefde.
Mijn ouders zijn toen heel boos geworden op de rij-instructeur.
Dat werkte want een week later mocht hij afrijden.

Het is naar mijn weten niet gebruikelijk om een tussentijdse toets afnemen op eigen controle van je rijkunsten voor je rij bewijs.
Maar je rij-instructeur mag als jij dat vraagt het jou zeker niet weigeren.
Rij lessen zijn enorm duur en ook enorm zonde als je er zelf maar achteraan blijft hikken.
Het geld dat je 'verbruikt' voor overtollige lessen daar kun je een hoop leuke dingen van doen.
Vraag je rij instructeur wat er goed en fout is aan jou rijstijl of manier van rijden.
En zorg dat je zo snel mogelijk je rijbewijs op zak hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het gevaar dat ik een hoop minpunten verzamel zal ik toch maar antwoorden zoals ik het zie.
1 Zijn noch je moeder noch jezelf in staat in te schatten of je toe bent aan een tussentijdse toets en is je rijinstructeur dat wel gezien zijn professie.
2 ,je rijd in de auto van je moeder en kunt je dus zelf een hoop foute dingen aanleren ,waar je rijinstructeur enorm zijn best voor moet doen om ze weer af te leren
3 het is totaal onverantwoord om je op de weg te begeven zonder rijbewijs in een auto die niet aangepast is om les te geven met een persoon erlangs die niet gekwalificeerd is om zulks te doen en die tevens bevooroordeeld is ten opzichte van jou vermeende kwaliteiten als chauffeur .
4 Het staat je vrij om van rijschool te wisselen,er zijn rijscholen die inderdaad proberen om meer lessen te geven als het minimum noodzakelijk ,omdat deze een zo hoog mogelijk 1 keer slagingspercentage willen hebben ,dit is goede reclame en 1 examen daar kun je 7 tot 8 lessen voor hebben.een goede rijschool communiceert dit naar hun leerlingen.
5 . je verliest geen €40 per uur ,je krijgt les voor die euro"s en 40 tot 50 uur les is nu heel normaal.
6 Je vorderingen staan op je leskaart ,daar staat ook op wat de aandachtspunten zijn welke ritten je nog moet doen en of je toe bent aan een Toets ,ook kun je met de instructeur bespreken wat de aandachtspunten zijn ,en uit je relaas blijkt dat je dit m.i.niet voldoende doet.
7 Bij een pakket weet je waar je voor betaald en als er de afspraak bijzit dat je 40 lessen en een examen en een tussentijdse toets hebt voor de pakketprijs ,krijg je dat normaal ook ,maar wil je (alleen)je pakket of is het toch belangrijker dat je je rijbewijs op een verantwoorde manier haalt en dus de toets iets later maakt.
8 Als je naar je instructeur geluisterd had was je niet gaan rijden in de auto van je moeder en had je je toets vermoedelijk al gehad.
9 de instructeur verdient het meest als hij je veel toetsen laat maken en weinig lessen laat volgen dus je redenatie is verkeerd hij hoeft alle4en maar te leveren volgens pakket.
10 uit je verhaal blijkt dus dat je koppig bent ,wat niet inhoudt dat ik kan instaan voor de rijschool helaas zijn er nog teveel rijscholen die misbruik maken van het systeem,maar het is wel een systeem wat goed werkt en waar jonge mensen op een goede manier een rijbewijs kunnen halen .