Waarom komt de verlammingsziekte multiple sclerose nauwelijks voor in de tropen?

13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
strikt genomen is ms een ziekte van het centraal zenuwstelsel, mogelijk een auto-imuunziekte. De verlamingen zijn daarvan het gevolg en één van de symptomen van de ziekte.
paulus811
13 jaar geleden
voor wie zich afrvaagt of dit klopt, de prevalentie (aantal gevallen per 1.000 mensen) van MS is: (bron: MS network België) Hoge prevalentie(>30 per 100.000) – grote gebieden van Europa met inbegrip van Rusland, Canada, het noorden van de VS, Zuidoost-Australië en Nieuw-Zeeland. Middelmatige prevalentie(5–30 per 100.000) – het zuiden van de VS, het grootste deel van Australië, Zuid-Afrika, het zuidelijke Middellandse-Zeegebied, Siberië, Oekraïne en sommige delen van Latijns-Amerika. Lage prevalentie(<5 per 100.000) – grote delen van Azië, Afrika en het noorden van Zuid-Amerika.

Antwoorden (3)

De oorzaak van MS is onbekend. Er zijn aanwijzingen dat genetische en omgevingsfatoren een rol spelen.
Dat het rond de evenaar nauwelijks voorkomt (ook als je van een koud naar een warm land verhuisd) wijst op mogelijke omgevingsfactoren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je vraag is dus omdat waarschijnlijk omgevingsfactoren een rol spelen in het ontstaan van MS.

(verhuisd moet verhuist zijn)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het wel zo dat MS in de tropen nauwelijks voorkomt, of wordt het daar gewoon minder als diagnose gesteld, omdat men het niet herkend?

In de tropen is de medische zorg op een lager peil, dan in de westerse wereld. Mensen worden daar net zo goed ziek en komen te overlijden als gevolg van een ziekte, alleen wordt vaak niet de goede diagnose gesteld van deze ziekte. Vaak blijft dus onduidelijk wat een patient mankeert of mankeerde.

MS komt waarschijnlijk in de tropen net zo veel voor als in de rest van de wereld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Nee, dit is niet waar. MS komt rond de evenaar wel degelijk (veel) vaker voor. Hoe noordelijker je komt des te meer MS gevallen zijn er. in de Benelux 1 op 1000, in Schotland al 1 op 500. Er is wel degelijk een verband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat je bedoelt dat ms rond de evenaar veel MINDER vaak voorkomt..?
paulus811
13 jaar geleden
nathan, ja je hebt helemaal gelijk. Dat was wat ik wilde zeggen en in mijn reactie op de vraag ook aangeef. Dank!
Een mogelijke oorzaak van MS is een tekort aan vitamine D in je jeugdjaren. Vitamine D krijg je o.a. van zonlicht en dat is er rond de tropen volop. Hoe verder van de evenaar af, des te meer MS patienten per 1.000 inwoners er zijn.

Daarnaast komt MS 4x zoveel bij vrouwen voor als bij mannen. De oorzaak daarvan ken ik niet, maar dat is wel een frappant verschijnsel.

Momenteel zijn er onderzoeken die zich richten op een ijzerophoping in de hersenen, die mogelijk een rol speelt bij het krijgen van MS. Door de ophoping weg te halen, verbeterd de toestand van de MS patient aanzienlijk. Er zijn gevallen waarbij een rolstoelpatient weer kon lopen na de (experimentele) operatie.

Aantonen of er een ijzerophoping is kan d.m.v. een MRI scan, die men o.a. in Dusseldorf uitvoert. Het is een specifieke scan omdat de radioloog exact moet weten waar hij/zij moet scannen.
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
bedankt voor de minnen. Maak je bekend sportievelingen (of stop van mijn part met GV)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, moet je ook minnen. Er zijn nog veel meer mogelijke oorzaken, die nog niet zijn uitgesloten. Te hygienisch leven zou er één zijn. Rond de evenaar wordt minder hygienisch geleefd. Mogelijk komt MS daar daarom minder vaak voor..
Maar dat zou een speculatief antwoord zijn.
paulus811
13 jaar geleden
geeft niks nathan, je zegt in ieder geval waarom je het doet. Er zijn inderdaad meer oorzaken, ik pretendeer ook niet volledig te zijn maar dat maakt het antwoord nog niet fout vind ik.