Word je langer (lengte) van uitslapen?

Als je meer word platgedrukt door de zwaartekracht, verandert dat dan je lengte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

nee,het is wel bewezen dat je in de ochtend iets langer bent dan in de avond.(scheelt geen centimeters) maar bij een gedurende dag lopen zakken je wervels iets in.
na goede rust hersteld gezond kraakbeen zich weer.
oudere mensen krimpen omdat het kraakbeen slijt en wervels meer op elkaar zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan me herinneren, dat in de tijd dat iedere jongen het leger inmoest, en dus gekeurd moest worden, dit werd toegepast.
Wilde je nét te klein zijn, dan bleef je die nacht ervoor op, en wilde je nét te lang zijn, dan bleef je tot nét voor de keuring gestrekt op je bed liggen.

Dus blijkbaar word je in de loop van de dag een beetje kleiner...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te lang slapen maakt dik
je word er niet langer van..

Dat te kort slapen slecht voor je is, is oud nieuws. Dat je door te lang slapen niet veel fitter wordt, is ook al bekend. Maar nu blijkt ook nog eens dat wanneer je langer dan acht uur per nacht slaapt, je aan kan komen!

Canadese onderzoekers aan de Laval University in Quebec hebben gedurende zes jaar de slaaptijd en het gewicht van 276 volwassenen, in de leeftijd van 21 tot 64 jaar, bestudeerd.

"Uit ons onderzoek blijkt dat zowel kort als lang slapen een groter risico op toekomstig gewicht en vet met zich meebrengt. De resultaten benadrukken dat," aldus Jean-Philippe Chaput, één van de onderzoekers. Een normaal slaappatroon zou daarbij ook moeten helpen het overgewichtprobleem aan te pakken.

De proefpersonen die slechts vijf tot zes uur per nacht sliepen, kwamen bijna twee kilo meer aan dan de slapers die de normale zeven à acht uur halen. De mensen die zelfs aan de dagelijkse negen à tien uur slaap kwamen, zijn gemiddeld 1,6 kilo aangekomen. Te kort slapen is dus nog altijd erger dan te lang in bed blijven liggen.

Áls je dan toch moet kiezen, zou ik de wekelijkse zondag-uitslaapdag-traditie dus lekker in ere houden. Aangeraden wordt echter om dagelijks zeven à acht uur te slapen.

Enkele slaaptips
- Niet piekeren in bed
- Niet hongerig of met volle maag gaan slapen
- Zes uur voor het slapen gaan geen inspannende sport meer beoefenen
- Hou je slaapkamer donker en koel
- Sta elke ochtend rond dezelfde tijd op

Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar lang genoeg slaapt kom je door de zwaartekracht in Flatland terecht.