Hoe kun je -ondanks de hitte- toch goed slapen?

Ik zit nu al een week of vier, vijf op een nachtelijke slaap van 5 uur of zo. Een stuk minder dan de voor mij normale 7.5 of de "geadviseerde" 8 uur.
Belangrijke oorzaak: de hitte.

Hoe kan ik binnen deze hitte toch zorgen dat ik aan mijn slaap kom (ventilator heb ik reeds gebruikt, airco is geen optie).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Vlak voordat je naar bed gaat heel fris douchen. Zo weinig mogelijk kleren aandoen en geen deken over je heen. Leg ook een koel washandje op je voorhoofd, heerlijk.
En probeer vooral niet te denken aan hoe heet je het hebt door bijvoorbeeld wat muziek te luisteren, dat is erg rustgevend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe overigens niet al je kleren uit, je moet altijd wel iets aanhouden. En draai ook regelmatig je kussen om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Plaats zware donkere gordijnen in je kamer zodat er geen licht of warmte doorkomt. Houd het raam gesloten als de zon op je kamer schijnt.

Tegen de avond als de zon niet meer aan die kant schijnt laat je je raam open tot in de ochtend en vervolgens sluit je het weer.

Dit werkt bij mij tenminste. Maar rond een uur of 7 in de ochtend wordt het alsnog warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Douchen, glas warme melk, halfuurtje in bed lezen en dan
aan prettige ontspannen dingen denken.
Soms helpt het om de slaapkamerdeur open te houden en ook het slaapkamerraam.
De afgekoelde buitenlucht zorgt dat je het niet te warm krijgt.
Gebruik alleen een laken om onder te slapen, trek wel iets over je heen.
Naakt slapen is af te raden, een katoenen of zijden pyjama voldoet goed, beter dan alleen ondergoed.
De pyjama neemt de transpiratie goed op en daardoor voelt het minder zweterig, de structuur van de pyjama zorgt voor een oppervlaktevergroting zodat de transpiratie sneller verdampt dan wanneer je zonder pyama slaapt.
Trek ook vooral een pyamabroek aan, vooral mensen die hun benen geschoren hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Avonds voor bedtijd zorg je dat je voldoende afgekoeld bent. Neem bijvoorbeeld een voetenbad of ga koel douchen. Neem een natte badhanddoek mee naar bed en koel af en toe je benen of je armen. Scheelt ook bij het in slaap vallen.
Zelf ga ik nu vaker in bad, na een half uur in een wat koeler bad heb ik het zeker het eerste uur lekker koel. Als je eenmaal in slaap bent gevallen slaap je meestal wel door.

Een middagdutje mag met dit weer best hoor! Alleen als je moet werken is dat natuurlijk geen optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is een geïmproviseerde oplossing om een cooler zelf te maken:

Hang voor je ventilator een plastic zak vol met ijs, maak in de plastic zak, onder, een aantal kleine gaatjes en zet een emmer er onder.
De lucht van de ventilator stroomt langs het ijs en koelt je kamer behoorlijk. Het is niet veel werk en het koelt je kamer tijdens de moeilijk warme uren.

Welterusten... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteer de hitte, je kunt er dan toch niets meer aan doen. Blijf gewoon rustig, niet woelen en véél drinken. Ook 's nachts als je wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blowen. Everybody must get stoned!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkele tips om tijdens warm weer goed te slapen en uitgeslapen wakker te worden.

1. Zelf airconditioning creëren
Voor deze tip heeft u een ventilator nodig, een ouderwetse is prima! Voor de ventilator plaatst u één of meerdere flessen met ijs of een bak met ijsklonten. Door het ijs zal de lucht koud aanvoelen, net als bij airconditioning. Als u flessen water gebruikt, kunt u het beste iets onder de flessen plaatsen wat het condens opvangt.

2. Laat uw huis afkoelen door de koude buitenlucht
Met de warme dagen in het verschiet zijn er bijna geen koudere nachten meer, het koelt 's avonds echter wel flink af. Zet daarom 's avonds meerdere ramen en/of deuren in het huis open. De warmte gaat omhoog, dus als u boven slaapt is het vooral boven belangrijk dat u ramen tegen elkaar heeft openstaan. Als u een vliering heeft, kunt u deze open laten staan, zodat de warmte hier heen kan.

U kunt ook een ventilator de warme lucht uit uw kamer laten blazen, bijvoorbeeld naar de gang. Hierdoor zal de koude lucht in uw kamer dringen uit het open raam, door het luchtdrukverschil in de kamer.

3. Een koele 'deken' maken
De 'Egyptische manier' is om een handdoek vochtig te maken met koud water en hieronder te gaan slapen. U kunt de handdoek vochtig krijgen door deze nat te spuiten, bijvoorbeeld met een plantenspuit. U kunt ook een vochtig t-shirt dragen in bed. Onder u legt u een droge handdoek, zodat uw matras niet nat wordt.

4. Voor het slapen gaan
Als het de hele dag warm weer is geweest kunt u voor het slapen gaan een lekkere, koele douche nemen. Het water moet niet te koud zijn, omdat uw lichaam anders hard moet werken om het weer op te warmen, ook niet te heet, omdat u het warme gevoel dan niet kwijtraakt. Als u geen zin heeft in een douche, kunt u ook uw polsen onder de koude kraan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Airco geen optie nee? Okay ik heb zelf ook altijd last van bij holte ontsteking als ik in de airco lig. En ik ben dus gewoon op mijn luchtbed onder een laken buiten op het balkon gaan liggen. (echt waar) alles beter dan in de akelige hitte te liggen. (Vriend lief was daarna wel goed chagerijnig want hij vond het nogal belachelijk maar goed)
Op de camping heb ik echter geen balkon dus ben ik onder de luifel gaan liggen op de grond op het lucht bed.
Het nadeel daarvan is echter wel dat je te maken krijgt met insecten zoals die nijptangen daar moet ik wel eerlijk over wezen.
Maar ja ik sliep er verder wel om.
Of dit echter een advies is war je wat mee kunt dat weet ik niet maar goed het valt te proberen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor het slapen gaan een hete douche neemt (+38 graden) ervaar je een warme slaapkamer van 28 graden als koel.
Maar dit werkt alleen voor het inslapen.