Waarom gebruiken we het woord 'halfbloedje'?

Als een kind een blanke en een gekleurde ouder heeft dan word het een halfbloedje genoemd. Dit woord klink zo negatief, half, alsof het maar voor de helft meetelt. Waarom niet de term dubbelbloed of mixbloed?

Toegevoegd na 7 uur:
Dit woord word nog regelmatig gebruikt. Ik hoor het wekelijks. (Ik erger me eraan en gebruik zelf dan direct het woord mixkindje)

Weet jij het antwoord?

/2500

Eigenlijk gebruiken we het woord halfbloedje niet (meer). Het komt uit een racistisch verleden, Wordt vrijwel alleen door blanken gebruikt. Zij willen daarmee aangeven dat het kind voor de helft "blank bloed" heeft. Maar elk kind heeft voor de volle 100 % menselijk bloed. Hoe idioot en gevaarlijk dit onderscheid kan zijn leert de geschiedenis. Je had Joden en half Joden aldus de Nazi's. Dit is het duidelijkste voorbeeld dat ik kan geven op het gebied van rassenwaan en halfbloed.

het woord halfbloedje hoef niet negatief te zijn en dus hoeft het ook niet zo opgevat te worden. het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. ik ben zelf een "blanke" ouder met 2 halfbloedjes. en niks mis mee. zijn 2 mooie kinderen en horen dat elke dag van iedereen die ze tegen komen en dus heeft het halfbloed zijn ook zijn positieve dingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100