hoe ontstaat wekedelenreuma?

En wat zijn de eerste symptomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Weke delen-reuma is de verzamelnaam voor aandoeningen aan spieren, pezen, banden, kapsels, slijmbeurzen en tussenwervelschijven. De gewrichten zelf zijn niet aangedaan, maar de weefsels eromheen. Vandaar de naam weke delen, want een gewricht is een hard deel. Tot dit soort reuma behoren fibromyalgie en peesontsteking.
Fibromyalgie kenmerkt zich door langdurige pijn in spieren,peesaanhechtingen en banden en komt veel voor.
Je hebt dan pijn op meerdere plaatsen in de spieren, pezen en gewrichtsbanden. Bij onderzoek wordt bij fibrom.
geen specifieke afwijkingen in de spieren gevonden, ook geen afwijkingen in bloed of urine en reumatesten zijn ook niet afwijkend. het is niet bij iedere patiënt hetzelfde ener wordt dan ook gesproken over fibromyalgie-syndromen. Het kan een gevolg zijn van overbelasting van een groep spieren en gewrichten, bijv. in de sport of zwaar
lichamelijk werk, maar ook wel van algemene uitputting, slecht slapen, stress. Het kan ook het gevolg zijn v.e. blessure die wel genezen is,maar waar in de weefsels pijn en spanning overblijft. Deze vorm komt het meest voor bij mannen.
Er is nog geen behandeling waarmee het genezen kan worden. Tegen de pijn kunnen medicijnen helpen en soms hebben mensen baat bij fysiotherapie of psychotherapie.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fibromyalgie komt zeker niet meer voor bij mannen.Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen.
Ik heb het zelf en weet dat er wel mannen zijn die het hebben maar het merendeel is vrouw. http://www.fesinfo.nl/index.php?id=1
amc
13 jaar geleden
Je moet wel goed lezen! Ik schrijf nl.;"deze vorm komt meer voor bij mannen", de vorm dus waarin het ontstaat door overbelasting door sport of zwaar lichamelijk werk.
Dat er meer vrouwen zijn die het hebben is helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk niet goed gelezen!

Andere antwoorden (4)

Fibromyalgie (weke-delen-reuma, fibrositis-syndroom, myofaciaal pijnsyndroom, fibromyitis) is een aandoening waarbij steeds meer spiervezels wegkwijnen (= atrofiëren) en worden vervangen door bindweefsel.
Er is meestal geen ontsteking aantoonbaar. Het kan overal in het lichaam voorkomen (bij vrouwen vaker dan bij mannen), maar beperkt zich meestal tot bepaalde gebieden, zoals de hals, schouder, borst, ribbenkast, lage rug en dijen. Fibromyalgie kan ook deel uitmaken van RSI (= repetitive stimulation injury).
De oorzaak van fibromyalgie is niet precies bekend. Het ontstaan en/of de ernst van de klachten bij fibromyalgie kunnen worden bevorderd door factoren als: angst, depressiviteit, stress, chronisch slaap-tekort of niet-verkwikkende-slaap, koude en vochtige woon- of werkomgeving, overbelasting en vermoeidheid, infectieziekten, blessures, gewrichtsslijtage (= artrose; vooral bij ouderen), reumatoïde artritis (= RA).
Mogelijke verschijnselen van de ziekte zijn o.a.: geleidelijk toenemende pijn (= fibromyalgie) en stijfheid in weke delen, spierstijfheid, spanning in de spieren, pezen en/of gewrichtsbanden, spierkrampen en depressieve moeheid.
Amadea
13 jaar geleden
Wekedelenreuma is FIbromyalgie en bij sommige erg pijnlijk en bij andere minder.
Meestal ontstaat de eerste klachten in de nek en verspringt over je hele lichaam.Dan heb je een tennisarm en dan heb je het weer erg in je rug etc.Daarbij ben je erg moe maar dat is niet de hoofdzaak.De pijn kan je omschrijven als griepklachten.
Je moet zeker blijven bewegen en geen bewegingsangst krijgen.
Mensen die fibromyalgie krijgen zijn meestal zeer sociale mensen die het moeilijk vinden om nee te zeggen.Als zij na de diagnose te horen krijgen dat ze fibromyalgie hebben is het erg moeilijk om een stapje terug te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf 'fibromyalgie', had veel pijn op veel plekken.

Kreeg de diagnose; fibromyalgie, pillen mee, naar de fisio,
ik heb alles in de wind geslagen en dacht, als ik hier mee bezig ga, takel ik af. Nu nog steeds wel pijn maar doe alles, van tuin tot schilderen/klussen. Dit geeft mij juist de kracht om het te handelen. Ik stop uiteraard en neem wat rust wanneer het te veel wordt.

Je kunt er verder niks aan verhelpen, behalve pijnstillers gaan slikken maar ik negeer het liever dan dat ik pillen slik en dat negeren werkt echt! Geloven dat het over gaat, dat je alles kunt!
Je er vooral niet laten door belemmeren.
Mensen die zware pijn hebben, ja, die zijn er ook en dat is erg, maar hoe maar je nadenkt over de 'pijn', hoe meer pijn je zult ervaren.

Het is nog niet bekend hoe het ontstaat, eerste symptomen, spierpijn, pijn bij aanhechting spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kreeg het eerst in de heupen dan kan je niet lang stilstaan door een zware zeurderige pijn later zit in je hele lichaam,mijn eigen remedie is de sport,doe juist als ik me even goed krachtoefeningen,heb dan ook alles thuis,heb ik erge rugklachtenga ik niet zitten maar trimmen voel me er juist beter door,draag dan wel heubandages enben ingesmeerd met hete creme,s en heb ook de vrije tijd daarvoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraagje wat doe je als je erge pijn hebt en op zo'n moment bewegen niet kan.Ik heb ook alles thuis sinds kort maar er zijn toch momenten dat het echt niet kan.Immers ik moet ook de andere dag gewoon weer werken en kan mij dan niet even ziek melden.Ben het wel met je eens dat bewegen het beste is wat een fibro patiënt kan doen.Rust roest is mijn lijfspreuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een baan hebt is deze ziekte een ramp ,toen ik nog werkte kon het me op het laatst bijna niet meer schelen als ontslag dreigde na mijn zoveelste ziekmelding zo beu was ik het,dus onze situaties zijn niet te vergelijken ,ik ben constant bezig en heb de balans redelijk gevonden ,maar wat ik allemaal doe heb jij geen tijd en kracht voor ,wil wel zeggen wat ik allemaal doe ,fitnis,hardlopen,tafeltennis ,en oefeningen op de boksbal,ik hoop voor jou op den duur ook betere tijden