Ik heb de neiging meer en meer hoogtevrees te krijgen met ouder worden. Is dat te verklaren?

Ik heb nochtans nooit ongelukken gehad . En andere fobieën heb ik allen min of meer overwonnen....behalve hoogtevrees (en snelheidsvrees)....die zijn verslechterd

Toegevoegd na 1 minuut:
Als kind had ik bijna geen

Toegevoegd na 1 minuut:
Als kind had ik bijna geen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

Heb ik ook. Vroeger nooit enige last van hoogtevrees. Ben nu 43 jaar en voel toch rare bewegingen in mijn maag als ik de diepte in kijk over een reling.

Op zich vind ik dat ook wel logisch. Je bent je immers, anders dan vroeger, veel meer bewust van alle gevaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dat denk ik ook
Ik ben niet bepaald op leeftijd, maar merk wel dat mijn valangst toe is genomen naarmate ik minder ben gaan sporten.
Naarmate je ouder bent zoek je risicosituaties minder op, omdat je je bewuster bent van de gevaren, wellicht meer hebt om voor te leven? Maar ook omdat je lichamelijk minder aankunt. Door ze minder op te zoeken, wordt de angst groter, zoals onbekend ook onbemind maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gezegde ' jeugdige overmoed' is er niet voor niets. Jonge mensen zien doorgaans veel minder gevaar dan ouderen. Voor een deel kan dat te maken hebben met (gebrek aan ) levenservaring.
Wie in een ziekenhuis op de O.K. werkt, ontwikkelt al snel een gezond gevoel voor hetgeen gevaar oplevert..
Maar er is nog iets. Een jong lijf reageert ( vastgrijpen..) en herstelt sneller dan een oud exemplaar.
En bovendien worden botten brozer en breekbaarder naarmate mensen ouder worden.
Wellicht reageert een mens daar instinctief op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is de tijd gebleven dat ik vrolijk fluitend middenop (want enigszins bol wegdek) de beijzelde weg naar school fietste...

In aanvulling op de anderen; het is een regieprobleem. Kennelijk heb je er het volste vertrouwen in om je in een aantal potentiële situaties op je gemak te voelen omdat je die beheerst. Het maakt bijvoorbeeld een aanzienlijk verschil of je zelf achter een autostuur zit of ernaast. Bij mij is de 'meerij-angst' overigens verminderd maar misschien komt dat omdat mijn chauffeurs gemiddeld ook een stuk ouder zijn dan een jaar of 30 geleden. :-)