Hoe lang duurt het voor je aan je huid kan zien of je een bepaalde voedingstof niet kan verdragen?

Ik vraag het me al een tijdje af omdat ik het gevoel heb allergisch te zijn voor bepaalde stoffen maar zolang ik niet weet wanneer ik een reactie op mijn huid kan zien is het moeilijk te achterhalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Mijn broer blijkt heel allergisch te zijn voor antibiotica.
Een paar uur na zijn eerste pilletje zag zijn gezicht al paars en groen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen tijd voor aan te geven, het ligt eraan waar je allergisch voor bent en wat voor soort uitslag je krijgt.
Voorbeeld, als ik een conifeer aanraak, reageer ik direkt met uitslag, maar ik ben ook allergisch voor de een of andere pollensoort en als ik dan buiten ben geweest duurt het vaak een half uur voor ik een uitslag heb.
Daarom is het uitzoeken waar je nu allergisch voor bent heel lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn zoon kan ik binnen 10 min vlekken zien als ik bijvoorbeeld melk op zijn wang smeer, eet hij het dat zie je het na een dag op zijn huid ergens. De reactie hoeft overigens niet via je huid te gaan, je kunt ook last van je darmen krijgen (diarree of verstopping) of je longen (benauwd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kom je waarschijnlijk het snelst achter door een tijd bij te houden wat je eet en drinkt en dat naast de uitslag-tijden houdt. Dan zie je vanzelf een patroon.

Eet even geen tomaten die kunnen reacties veroorzaken als je van stoffen waarvoor je allergisch/gevoelig bent, nog resten in je lichaam hebt, een versterker als het ware.

Er is trouwens alleen sprake van een allergie als je antistoffen aanmaakt. Je kunt ook uitslag krijgen als je geen antistoffen aanmaakt maar je lichaam het ook niet volledig kan verwerken. Je huid voert het 'gif' dan af. Dit valt onder het kopje 'overgevoelig'.

Je kunt het ook laten 'pendelen' bij iemand die dat kan, dat is de snelste manier om erachter te komen zonder jezelf verder bloot te stellen aan stoffen waar je niet tegen kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van het type allergie af.

De twee belangrijkste allergische reacties zijn:

* type 1 (directe type allergie)

Hierbij ontstaan de klachten al snel: enkele minuten tot enkele uren na blootstelling aan het allergeen. Bij de type 1 reactie worden door het lichaam een bepaald soort antistof gemaakt: IgE antistof. Deze IgE antistoffen zijn in principe specifiek gericht tegen bepaalde allergenen. Uitingen van type I allergie zijn bijvoorbeeld galbulten (urticaria) en angio-oedeem.

* type 4 (vertraagde type allergie)

Hierbij ontstaan de klachten pas 2 tot 3 dagen na blootstelling aan het allergeen. Bij deze vorm van allergie hoort de bekende contactallergie (bijvoorbeeld een eczeemreactie bij het dragen van nikkel op de huid).

Op deze site vindt je veel info over allergieen.