Registerpodologen hebben een beschermde titel, zijn erkende paramedici, leveren paramedische voetzorg en vallen onder de wet BIG.
De registerpodoloog is uw voetspecialist voor onder andere podotherapeutische behandeling en -steunzolen. De paramedische voetzorg door registerpodologen wordt door vrijwel alle zorgverzekeraars vergoed. Registerpodologen zijn ingeschreven in het kwaliteitsregister van Stichting LOOP.

De registerpodoloog heeft een erkende opleiding op hbo-niveau afgerond. Hij behandelt naast specifieke voet- en enkelklachten ook de rest van het houding- en bewegingsapparaat in relatie met de voet. Daarnaast heeft hij specialistische kennis van (risico’s bij) de kindervoet in de groei.
Schoen en zool behoren een eenheid te vormen met de voet. Daarom is de registerpodoloog ook een schoenspecialist.

De registerpodoloog werkt samen met andere disciplines in de zorg vanuit een multidisciplinaire benadering van de cliënt.
De behandeling van de registerpodoloog heft de klachten op of voorkomt ergere klachten.

Klachten
De registerpodoloog kan helpen bij onder andere:
voorvoetklachten
hielklachten
zenuwklachten
teenafwijkingen
voetdeformaties
houdingsklachten (knieën, heup, rug, nek)
voetklachten bij kinderen
Ook bij systeemziekten, zoals reuma of diabetes, die vaak gepaard gaan met (ernstige) voetklachten, kan een registerpodoloog voor aangename voorzieningen zorgen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi duidelijk en uitgebreid antwoord. +1

Andere antwoorden (2)

Een podoloog die in het register van de stichting LOOP is ingeschreven is een registerpodoloog. Een registerpodoloog is een voetspecialist die een opleiding heeft gevolgd aan de Academie voor Podologie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is (register)podologie?
De registerpodoloog is uw voetspecialist voor onder andere podotherapeutische behandeling en -steunzolen. De paramedische voetzorg door registerpodologen wordt door vrijwel alle zorgverzekeraars vergoed. Registerpodologen zijn ingeschreven in het kwaliteitsregister van Stichting LOOP.

De registerpodoloog heeft een erkende opleiding op hbo-niveau afgerond. Hij behandelt naast specifieke voet- en enkelklachten ook de rest van het houding- en bewegingsapparaat in relatie met de voet. Daarnaast heeft hij specialistische kennis van (risico’s bij) de kindervoet in de groei. Schoen en zool behoren een eenheid te vormen met de voet. Daarom is de registerpodoloog ook een schoenspecialist.

De registerpodoloog werkt samen met andere disciplines in de zorg vanuit een multidisciplinaire benadering van de cliënt. De behandeling van de registerpodoloog heft de klachten op of voorkomt ergere klachten.

Klachten
De registerpodoloog kan helpen bij onder andere: voorvoetklachten hielklachten zenuwklachten teenafwijkingen voetdeformaties houdingsklachten (knieën, heup, rug, nek) voetklachten bij kinderen

Ook bij systeemziekten, zoals reuma of diabetes, die vaak gepaard gaan met (ernstige) voetklachten, kan een registerpodoloog voor aangename voorzieningen zorgen.

Podologisch onderzoek
Tijdens uw bezoek aan de registerpodoloog neemt hij de tijd voor een uitgebreid podologisch onderzoek. Concreet bestaat het onderzoek uit de volgende onderdelen: anamnese: uw dagelijkse loopgedrag (sport, hobby's, beroep), uw klachten, de voorgeschiedenis en het verloop van de klachten ganganalyse: uw looppatroon wordt geanalyseerd houdinganalyse: uw houding wordt gemeten functieonderzoek voet- en schoeninspectie

Behandelplan
Na afloop van het onderzoek krijgt u een deskundig advies. Wanneer blijkt dat de registerpodoloog u kan helpen, stelt hij een behandelplan op, dat kan bestaan uit een schoenadvies en eventueel een beschrijving van een therapiezool of een ander hulpmiddel. Hij informeert u over de kosten en over de mogelijkheden van vergoeding via uw zorgverzekeraar.