Hoe krijg je op het werk je concentratie terug als je bent afgeleid?

Ik zit op het werk veel achter de computer, moet veel bellen en schrijven, heb een kamer alleen. Ik heb van die dagen dat het me maar niet lukt gefocust te blijven en steeds weer afdwaal. Het geeft nog een rot- en schuldgevoel ook, ronduit frustrerend. Wat zijn jullie tips om hieruit te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lees 'Getting Things Done' een boek door David Allen eens. Ik heb helemaal niets met dit soort boeken maar hier kun je wel degelijk veel bruikbare info uit halen. Het is gebaseerd op het principe dat een persoon door zijn taken vast te leggen niet over zijn taken hoeft na te blijven denken. Op die manier wordt het hoofd vrijgemaakt van het moeten herinneren van alle taken en kan men zich concentreren op het daadwerkelijke uitvoeren van de taken. Heel erg open deur allemaal, maar netjes uitgelegd.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done

wat bij mij altijd werkt is totaal even iets anders doen dan je werkzaamheden b.v. een computerspelletje. daarna lukt het weer enigzins om te focussen. of een muziekje op de achtergrond want dat zijn natuurlijk de arbeidsvitaminen .

herkenbaar hoor! Ik heb wat dingen georganiseerd om zo min mogelijk afgeleid te worden. Ik doe de deur van kantoor dicht en heb met mijn collega's afgesproken dat ik dan niet gestoord wordt. Verder doe ik alleen 's ochtends telefoon aannemen en 's middags verbinden ze niet meer door naar mij. Ik heb aangegeven dat wie mij nodig heeft moet mailen. De mail doe ik nog maar een paar keer per dag en niet elke keer als er een mailtje binnen komt. Een ander onderwerp is eigenlijk als je gewoon nergens toe komt en afgeleid wil worden. Die dagen ken ik ook. Als tegenprestatie werk ik soms als een bezetene. De belangrijkste dingen die ik moet doen noteer ik wekelijk en ik wissel dan wel af tussen het ontwikkelen van nieuwe dingen, en de meer routinematige klusjes en bijvoorbeeld het bellen. Zo blijf ik dan toch wel geïnteresseerd.

Herkenbaar. Probeer in ieder geval snelle koolhydraten als suiker, koek, snoep en frisdranken uit je menu te weren. Als je dan nog van die dips hebt, probeer het dan eens met twee grote glazen water; niets anders, gewoon water. Voel je je daar beter door dan kun je die dips voor zijn door domweg voldoende (dat is al gauw veel meer dan je gewend bent) water te drinken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100