hoe steun je iemand in zo'n situatie?

ik ben al een lange tijd bevriend met iemand. we voelen ons ook aangetrokken tot elkaar, maar een relatie zit er voorlopig niet in omdat we allebei eerst ons leven wat beter op rit willen hebben. zijn problemen zijn vooral financieel, hij werkt hard om deze te boven te komen (ook m.b.v. schuldhulp) maar de schuldeisers blijven hem maar op zijn nek zitten en dat maakt hem neerslachtig en nerveus.. Hij heeft hierdoor de neiging zichzelf af te sluiten van zijn omgeving, ook van mij.. Ik woon niet echt in de buurt en contact verloopt veelal telefonisch. Ik probeer hem op te beuren door hem te zeggen hoe trots ik ben op hem door alles wat hij tot nu toe heeft bereikt en ondernomen hieruit te komen. Maar hij lijkt t niet van me aan te willen nemen.. Wat kan ik nog meer zeggen/doen om hem wat op te beuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat jij je zo opsteld en begaan bent met hem, gewoon daarmee doorgaan. Het is vervelend dat hij dat op dit moment even niet inziet, waarschijnlijk omdat hij te druk is met zijn eigen sores, maar als hij eea weer op de rit heeft zal hij je, mits hij een echte vriend is, hier heel dankbaar voor zijn.
Gewoon zo doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je! :)

Het beste antwoord

Iedereen gaat verschillend om met zijn moeilijkheden.
Sommige zoeken juist steun bij anderen en willen graag praten.

Anderen trekken zich terug zodat ze in alle rust kunnen herstellen. Deze komen als vanzelf weer uit hun holletje wanneer hun innerlijke regenbui weer is opgeklaard.

Beide groepen hebben moeite om elkaar eigenschappen te begrijpen. Toch is het belangrijk om dit te accepteren.

Je steunt hem om inderdaad afstand te nemen als hij dit wilt. En om er voor hem te zijn als hij er weer klaar voor is.

En soms hebben mensen een flinke schop nodig om ze uit hun vicieuze cirkel te halen. Met flinke schop bedoel ik ook echt een hele flinke schop die zijn (innerlijke)huisvesting doet schudden.

Dus sta klaar, wacht of schop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

hm.. Je kan aanbieden om het contact met de schuldeisers op je te nemen. Dan kan hij zich concentreren op werken en geld bij elkaar te krijgen. En omdat het jouw schulden niet zijn, kan jij makkeljiker met hun overleggen zonder dat het je persoonlijk treft. Ik *denk* dat dat hem zer kan helpen. De vraag is of zijn trots dat wel toe staat natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens gewoon een dagje met hem weg. En het dan niet over de problemen hebben, gewoon even ontsnappen en plezier maken, dat doet hem zeker weten goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem hem eens een keer mee uit op jouw kosten zodat hij al zijn problemen even kan vergeten
ik weet het lost zijn problemen niet op maar hij kan zijn gedachten even verzetten

hij kan ook zijn schuldeisers doorsturen naar de schuldsanering want die zijn daar voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Schiethummel. Let op!! Word je niet in de maling genomen? Geef de man beslist nooit geld.
Als hij in de schuldhulpverlening zit, dan komen er geen schuldeisers meer op hem af, die gaan n.l. naar de bewindvoerder. Tenzij hij, bij de aanvang van de schuldhulpverlening niet alle schulden eerlijk heeft overlegd aan de bewindvoerder.

Hij moet uiteraard hard werken, want hij moet in drie jaar tijd zoveel mogelijk van zijn schulden proberen af te lossen. Hij moet daarin aantoonbaar zijn best doen en geen nieuwe schulden maken. Hij mag in die tijd E 50,-- leefgeld per week hebben. Dat is niet veel.
Een enkele keer een dagje met hem uit, dat jij dan betaalt, is misschien leuk.
Verder, elke maand de dag dat hij weer een maand verder is in de periode schuldhulp, een klein beetje vieren met een aanmoedigingscadeautje.

Als je nog jong bent, is drie jaar om overheen te komen.

Maar nogmaals, let op dat hij eerlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof wel dat hij oprecht is.. hij heeft vooral veel pech gehad en is lang te trots geweest om hulp te zoeken. en ik geef hem ook geen geld, help hem hier en daar met practische zaken. hij heeft zelfs een aantal keer de vriendschap willen verbreken juist omdat hij zich nu schuldig en minderwaardig voelt t.o.v. mij. schuldhulp is nu zo n 6 mnd geleden gestart/aangevraagd maar eer dat echt goed loopt ben je zo n jaar verder werd m medegedeeld.. dat komt nu pas langzaam op gang.
Misschien schaamt hij zich voor de situatie waar hij in zit ,probeer daar begrip voor te hebben.
sommige mensen willen juist proberen om hun problemen juist zelf op te lossen.
Vraag hem gewoon hij hij het liefst benaderd wilt worden.
En vertel hem hoe dat jij graag voor hem klaar wilt staan.
begrip voor elkaar hebben is de sleutel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig meer dan een luisterend oor en een schouder kun je niet aanbieden . Zelf heb je ook wat problemen , en tevens nog de kracht om hem te willen helpen . Maar desondanks kijk uit , blijf toch op je hoede , dat zijn (als dat werkelijk zo is ?) zwaarwegende problemen die dan op een gegeven moment ook jouw problemen erbij kunnen worden . Andere mensen helpen prima , maar dan moet het wel gewaardeerd worden en goed besteed zijn ! Maar als hij schuldsanering heeft , dan kunnen de eisers hem niet op zijn dak zitten !? Tenzij het mensen zijn waarvan hij ooit een keer geld geleend heeft , en die het buiten de sanering om zelf komen halen bij hem , dit kan allemaal spelen . Liefde maakt blind , maar ik denk dat je in dit geval aan je eigen problemen genoeg hebt ! Dan heeft die man alleen professionele hulp nodig , en is het van jouw uit vergeefse moeite .