Ik heb altijd een afwezig gevoel, alsof alles nep is en ik niks echt meemaak. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
49.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het gevoel helemaal, ik heb geen idee hoe het komt, maar ik weet wel dat visoliepillen bij mij geweldig helpen tegen dit probleem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken het ook en snap t ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel: misschien komt het bij jou dan door een omega-tekort? Dat is een stof die sterk aanwezig is in visoliepillen, en die invloed heeft op het functioneren van de hersenen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik herken dit gevoel heel duidelijk , en ben ook al best een tijd aan het graven en acties aan het ondernemen om dat helder te krijgen.
Ik vermoed dat het toch een blokkade is die men heeft opgelopen in de vroege kind jaren , wat er voor zorgt dat je vaak de dingen maar half kunt voelen of waarnemen.
Het gevoel dat je niet echt in contact bent met deze realiteit , of met je zelf..
Heb je hier nog steeds last van ?

Het beste antwoord

Begrijp ik het goed dat je de buitenwereld als onwerkelijk beleeft? Als vreemd, onecht en niet vertrouwd? Dan zou dat kunnen duiden op derealisatie (afgekort DR) Heb je daarnaast ook het gevoel dat je vervreemd bent van je eigen lichaam en gevoelens? Hoor je jezelf weleens praten alsof je iemand anders bent? Of lijk je een onbekende te zien in de spiegel terwijl je je bewust bent van je identiteit? Dan zou er mogelijk (ook) sprake kunnen zijn van depersonalisatie (DP). Depersonalisatie en derealisatie komen vaak samen voor en het is niet altijd duidelijk aan te geven waar een ervaring bij ingedeeld moet worden. Mensen kunnen depersonalisatie en derealisatie ervaren tengevolge van oververmoeidheid, slaapgebrek, extreme spanning, stress of angst. Daarnaast kunnen ook lichamelijke ziekten, alcohol en drugs gevoelens van depersonalisatie/derealisatie veroorzaken. Desondanks komen DP en DR vaker voor als symptoom van een psychische stoornissen, waaronder depressie en angststoornissen. Na angst- en stemmingsklachten vormen DP en DR het derde meest voorkomende symptoom.

Ervaar je deze gevoelens als belastend, dan kan dat een reden zijn om langs te gaan bij je huisarts of een eerstelijnspsycholoog. Om minder last te hebben van deze verschijnselen, is het goed om moeheid en stress te voorkomen. Probeer afleiding en gezelligheid te zoeken, zodat je er minder op let.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ken het gevoel. Heb het niet dagelijks, maar soms lijkt het alsof je tijdelijk in een roes leeft. En dat zonder enige shit gebruikt te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat u wat meer spanning in uw leven nodig heeft. onttrek u aan de sleur en probeer nieuwe dingen. doe gewoon eens gek of iets onverwachts!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
probeer eens een beetje te aarden, bewuster in het hier en nu te zijn.

aarden kun je doen door veel op blote voeten te lopen, nu lekker in het gras, te tuinieren.
In het bos een dikke omgezaagde boom op te zoeken en dan op de overgebleven wortels te gaan staan, visualiseer dat kleine worteltje vanuit je voeten de boomwortel in gaan en je voelt dat je naar beneden "getrokken" wordt
Misschien dat het je kan helpen?
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien doordat je eigenlijk niet lang genoeg slaapt. Dat je dus een beetje oververmoeid bent geraakt. Probeer eens een paar dagen/nachten een uur langer op bed te blijven en merk of het dan beter wordt!
Amadea
13 jaar geleden
Wat je beschrijft kan het gevolg zijn van een (tijdelijk) vermindering in de kwaliteit van je zintuigen.
Het kan ansomia of hyposmia zijn (vermindering van je reukzin) of andere aandoeningen die de zintuigen gedeeltelijk aantasten waardoor de kleuren, geuren en geluiden van je werkelijkheid minder scherp worden.

Ga naar je huisarts en vraag specifiek voor een onderzoek want vaak weet men zelf niet dat ze een probleem hebben en het is moeilijk voor artsen om een diagnose te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk pieker je ergens over , iets wat je niet loslaat , dan kan het dat je soms op een soort automatische piloot functioneert . Ook kan het zijn dat je misschien wat bloedarmoede hebt wat ook een beetje zulke symptomen veroorzaken kan! Beterschap .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er in mij opkomt is depersonalisatie: je gaat dan als het ware uit jezelf. Dit heeft te maken met angst.
Het hoort bij sommige persoonlijkheidsstoornissen zoals borderline, dis.
Kijk eens hier:

http://www.syntyche.nl/dps.html