Hoe kan het dat mensen steeds vaker na het bloedprikken een blauwe plek hebben?

Ik heb laatst mijn bloed geprikt en heb nu een redelijk grote blauwe plek. Een vriend van mij heeft ook bloed geprikt en heeft ook een blauwe plek. Hoe kan dit? Ik kan mij herinneren dat ik vroeger niet vaak mensen zag die een blauwe plek kregen na het bloedprikken.

Is de manier waarop bloed wordt geprikt nu anders dan 10 jaar geleden?
Of zijn mensen ineens gevoeliger voor blauwe plekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.2K

Het beste antwoord

Nadat de naald eruit gehaald wordt moet je het gaatje goed dichtdrukken. Het is het beste om dit gedurende 10 minuten te doen zodat je zeker weet dat het gaatje in de ader echt dicht is. Eerst met een wattenbolletje goed dichtdrukken en daarna een pleister over dat watje plakken. Dat werkt als een soort drukverbandje. Veel mensen denken dat het na een minuut al dicht zit maar dat is dus vaak niet het geval en dan krijg je een bloeduitstorting.
Als er mis geprikt is dan is het een ander verhaal. Dan kun je de boel wel proberen dicht te drukken maar ik zou er ook wat ijs opleggen om het bloed sneller te laten stelpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dus dat veel mensen te gehaast zijn en het watje met pleister te snel verwijderen waardoor er vaker onderhuidse bloedingen of bloeduitstortingen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Doordat er in de ader een gat wordt geprikt. Als je een blauwe plek krijgt doordat je ergens tegen aanstoot, breken de aders ook open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, ik heb altijd na het bloedprikken een dikke bloeduitstorting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef ook al jaren bloed, zie geen verschil. Soms klein plekje. Misschien toevallig iemand gehad die nog niet zo ervaren is, en verkeerd heeft geprikt. Misschien speelt de temperatuur ook mee,
anneliez
13 jaar geleden
Heeft te maken met de handigheid van de "prikkers".
Ik had ooit te maken met een leerling die blijkbaar mijn ader niet kon vinden, stikte van de blauwe plekken. Bij anderen heb ik geen plekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je een blauwe plek krijgt, is de plek waar geprikt werd niet direct bij het verwijderen van de naald stevig dichtgedrukt. Als je hem direct met een gaasje op het wondje dichtdrukt en even volhoudt dan krijg je geen blauwe plek. Het is nu eigenlijk een bloeduitstorting.
Waarschijnlijk hebben ze tegenwoordig meer haast.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je moet ook afdrukken met een gestrekte arm, bij gebogen arm wordt het ook vaak blauw en natuurlijk bij misprikken.
amc
13 jaar geleden
Ik heb nooit blauwe plekken.
Niet als bloeddonor.
Niet in het ziekenhuis waar bloed geprikt is
en niet na het verwijderen van het infuus.

Sommige mensen zijn veel gevoeliger voor blauwe plekken.
En inderdaad, er wordt meer geprikt door mensen die daar niet veel ervaring mee hebben. Vroeger werd dat rustiger en bedachtzamer gedaan, dat prikken.
Maar te weinig personeel, te veel haast, dat zal
er wel mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk ook door verkeerd prikken heb er zelf nog nooit last van gehad zal wel komen dat mijn ader redelijk goed te zien is, is het denk ook makkelijker prikken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gemerkt dat de prikkers tegenwoordig vaak minder tijd hebben, omdat er een grotere rij buiten staat te wachten en er minder prikkers zijn. Dat wil niet zeggen dat ze slechter prikken, maar wel dat ze nét iets minder tijd voor nazorg hebben voordat ze de volgende moeten helpen. Dan schiet het adviseren om goed druk te geven op de prikplek (en opletten of dat goed gebeurt) er wel eens bij in.

De blauwe plek ontstaat omdat er een gat in de ader zit, en er niet alleen bloed uit het gaatje in de huid komt, maar het ook in het weefsel onder de huid terechtkomt. Dat kun je dus voorkomen door zo'n tien minuten stevig op de plek te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet een prikplek ruim vijf minuten dichtdrukken wil mijn bloed goed gestold zijn en het wondje weer dicht. Die pleister met dat opgevouwen papiertje eronder, die ze er op doen na het prikken is niet genoeg.

Dat houdt het bloed wel tegen, maar niet onderhuids. Ik heb geleerd vrij stevig en vrij precies de prikplek dicht te drukken, en niet steeds te kijken "of het al dicht is..." :-))

Daardoor heb ik tegenwoordig eigenlijk zelden nog een blauwe plek.

Kwestie van lang genoeg en correct dichtdrukken dus. ;-)