Kan je dik zijn (en blijven) en toch heel weinig eten?

Ik ken iemand die zegt heel weinig te eten, maar zij is wel heel dik. Velen denken dan: zij heeft pech, zij wordt gewoon snel dik. Ik meen te weten dat je dikker wordt als je meer energie (calorieen) binnenkrijgt dan je verbruikt. Simpel. Dat MOET ook gelden voor bovengenoemd persoon. Daarover gaat mijn vraag niet, dat is voor mij een feit. Gegeven dit feit zijn er drie mogelijkheden te bedenken waarom zij TOCH aankomt, hoewel ze zeer weinig eet:

-Ze liegt en eet stiekem toch taartjes, koekjes en schnitzels
-Haar lichaam gaat enorm efficient met calorieen om. Daar waar een normaal mens tussen de 2000 en 2500 kcal nodig heeft, is voor haar 700 kcal al genoeg! Vandaar dat ze aankomt, hoewel ze maar bijvoorbeld 1500kcal tot zich neemt
-Ze gebruikt extreem weinig door inactief te zijn, en hoewel ze dus ook weinig eet, krijgt zo op die manier toch meer calorieen binnen dan ze nodig heeft. Deze mogelijkheid lijkt mij wat onwaarschijnlijk, want of je nu veel of weinig doet op een dag, een groot deel van je calorieenverbruik wordt bepaald door je ruststofwisseling (verbruik dat je hebt als je hele dag niks doet).

Mijn vraag is dus in concreto: bestaat er een groot verschil in efficienctie waarmee eten wordt omgezet in bruikbare energie? Kan de ene mens met een boterham bijvoorbeeld 1 uur lopen, en een ander 3? Of ligt het niet ver uit elkaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (9)

er kan een afwijking zijn door de werking van de schildklier die kan zorgen dat je dik word of juist heel mager blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afwijking inje schildklier kan er nooit voor zorgen dat je MEER met calorieen kan doen. Een afwijking kan er voor zorgen dat je veel ongebruikt weggooit, maar niet dat je ineens 10 uur kan rennen op een boterham.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik me overgewicht bij mijn huisarts kwam, was het eerste dat zij wilde doen, controleren of mijn schildklier wel goed werkt, omdat dat een (gedeeltelijke) oorzaak zou kunnen zijn.
Je basis klopt: je wordt dikker als je minder energie verbruikt dan je binnenkrijgt via eten en drinken.

Wat niet klopt, is dat het verschil tussen een actief en een inactief leven zo weinig uit zou maken. Dat maakt, kan ik je uit ervaring vertellen, juist een hoop uit. Inactiviteit is dus een deel van de puzzel. En dan niet alleen sporten, maar je totale activiteit gedurende de dag. Zelfs dingen als gejaagd zijn en daardoor de hele tijd met je voet zitten tikken spelen mee in het totaal.

Ook uit ervaring: een langzame of snelle stofwisseling is óók een deel van de puzzel. Ik heb ooit een tijd schildklierhormonen moeten slikken, en door de 'snellere' (lees: vergelijkbaar met gewone, gezonde mensen) stofwisseling die daar het gevolg van was, viel ik ineens af, terwijl ik verder niets veranderde. Dit wil overigens niet zeggen dat alle zware mensen een te trage stofwisseling hebben, of dat dat de énige reden is waardoor ze zwaar zijn.

En dan die taartjes, koekjes en schnitzels: de kans is reëel dat die persoon daar *niet* over liegt, maar wel ongemerkt meer calorieën binnenkrijgt dan ze denkt. Veel mensen vergeten bijvoorbeeld dat drinken - of dat nou een biertje of een glas versgeperst sap is - óók calorieën bevat. Of dat iets gezonds, zoals yoghurt, niet automatisch ook vetvrij is.

Het geheel is een wisselwerking van dit soort factoren, die je deels wel en deels niet kunt beïnvloeden. Het is waar dat ieder pondje door het mondje gaat. Maar het is óók waar dat sommigen meer moeite moeten doen dan anderen om te voorkomen dat iets dat door het mondje gaat, zich nestelt als een pondje op de heupen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig is subjectief, wat voor de ene persoon veel is kan voor de andere persoon weinig zijn. Zo kan zij drie hamburgers erg weinig vinden, terwijl jij het juist erg veel vindt. Maar los daarvan, kan het inderdaad zo zijn dat iemand minder energie verbruikt dan normaal, doordat deze persoon inactief is of wegens een afwijking aan het metabolisme. Maar aangezien dit zo weinig voorkomt, is dit niet erg waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een mogelijkheid:
Ze telt haar kcal niet of niet goed: daardoor heeft ze de beleving dat ze weinig eet, terwijl ze toch een hoop energie binnenkrijgt en daardoor aankomt.
Behalve de schildklierafwijking zijn er individuele verschillen in metabolisme, die zijn echter niet zo groot dat je met een dieet van 1500 kcal per dag overgewicht kan krijgen.
Onderstaand linkje is wel leuk: gaat over hoe ons metabolisme reageert op kou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan door een afwijking aan bijvoorbeeld de lever. Dan word je snel dik, ook als je weinig eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik medicijnen en eet ook niet veel.
Toch ben ik "wat gezet"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat ze of te weinig eet, waardoor haar lichaam op de spaarstand gaat, of dat ze te eenzijdig eet. Gevarieerd eten is nodig
anneliez
13 jaar geleden
Er staan al heel wat zinnige antwoorden op deze vraag; toch wil ik een uitspraak van een kennis citeren, die ook moeite had met afvallen. Ze zei: "Ik heb een héél zuinig motortje!"
De kern van waarheid die hier inzit is, dat de stofwisseling per mens kan verschillen; de één heeft het altijd warm en de ander heeft 't altijd koud. De één verbrandt méér caloriën dan de ander (bij dezelfde aktiviteit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zegt ze dat ze weinig eet of dat ze weinig calorieën binnenkrijgt? Daar kan nogal een verschil tussen zitten. Je kan borden met groentes eten zonder dat dat veel uitmaakt, maar 1 bord pasta extra maakt wel veel verschil. Veel groentes (niet alle) bestaan namelijk vooral uit veel water, en bevatten naar verhouding heel weinig calorieën.
En als je eenzelfde aantal borden eet met gefrituurde dingen en andere dingen die veel vet bevatten, telt dat natuurlijk ook veel sneller aan.

Het kan natuurlijk ook zijn dat haar lichaam dingen opslaat ipv verbrandt. Als er iets mis is met haar schildklier bijvoorbeeld. Of als ze vaak lijnt, ik geloof dat als je lichaam een tijdje te weinig voeding krijgt, het extreem zuinig gaat doen waardoor het vetten gaat opslaan ipv verbranden, waardoor je wanneer je weer meer eet, aan gaat komen; het jojo-effect.
Ik heb ook gelezen (maar dat verder niet uitgezocht) dat bepaalde voedingsstoffen kunnen zorgen dat je lichaam beter met voedingsstoffen omgaat, bijvoorbeeld dat als je een beetje lijnzaadolie gebruikt, je sneller af zal vallen dan zonder, terwijl je dus wel een beetje meer olie binnenkrijgt. Dit zou dan ook te maken hebben met dat dat je lichaam ertoe aanzet om vetten te gaan verbranden ipv opslaan.