Ik zit in de ziektewet,mijn lichaam is letterlijk aan het af takelen.Wat moet ik doen om te weten hoeveel % ik afgekeurd bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die krijg je nog niet in de ziektewet. Die krijg je pas als je in de WAO beland.

5 jaar geleden werd deze berekend, doordat ze kijken wat voor werk je nog WEL zou kunnen doen. Daarbij hoort een salarisindicatie. Dit is dus salaris wat je zou kunnen verdienen.
Dit wordt afgemeten met 70% van het salaris wat je verdiende.
Dus 50% afgekeurd wil zeggen dat je maar 35% zelf kunt verdienen van wat je eerste verdiende. Dit dus met ander werk wat je nog WEL kunt doen.

Ik hoop dat mijn rekenvoorbeeld klopt. Anders mag men die met alle plezier corrigeren.

Dit is allemaal theoretisch. Waarbij je nog wel zelf het andere werk moet gaan vinden.
Als je uiteindelijk ander werk vind waarmee je toch meer verdient, dan komt je percentage lager uit.
Als je werk vind waarbij je minder verdient, dan zou je volgens mij voor de overige percentage WW moeten aanvragen. Dit laatste weet ik niet zeker.

---

Wacht eerst maar af dat je in de WAO beland. Die zorgen die je nu al hebt, zal je niet helpen met je ziekte. Het zal de ziekte eerder doen verergeren.
Je wilt toch weer gezond worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Rpma;

Ik denk dat je het beste een afspraak kunt maken met een bedrijfsarts. Die kan je precies vertellen hoe, waar en wanneer je gekeurd moet worden in verband met arbeidsongeschiktheid en kan misschien ook een indicatie geven van het afkeuringspercentage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zal het U.W.V uitmaken hoeveel % dat zal zijn
je kan het beste contact opnemen met je bedrijfsarts en die zal bepalen of je in aanmerking komt voor een keuring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de ziektewet zit dan ben je waarschijnlijk nog
niet gekeurd en dat hoeft ook niet.
Je bent dus nog niet afgekeurd.

Op een gegeven moment komt dat vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keuring vindt plaats op basis van een zogenoemde Functionele Mogelijkhedenlijst (FML).

Op deze lijst wordt door een verzekeringsarts (zo heet een dergelijke arts) aangegeven hoe belastbaar je bent op allerlei verschillende terreinen, denk bijvoorbeeld aan tillen, lopen, staan, zitten etc.

Op basis van de FML wordt bepaald wat voor soort werk je in theorie nog wel zou kunnen doen. Of er ook daadwerkelijk vacatures zijn doet niet ter zake.

Vervolgens wordt gekeken (bij het UWV door een arbeidsdeskundige) wat je zou kunnen verdienen met die baan / banen die je in theorie nog kunt doen.

Dan rekenen ze uit wat je voorheen verdiende en vergelijken dat met wat je in theorie zou kunnen verdienen.

Het verschil is het percentage arbeidsongeschiktheid.

Alles hangt dus af van het oordeel van de verzekeringsarts over je belastbaarheid, hoewel het uiteindelijke percentage puur een rekensom met het loon is.

Uiteraard kun je een bedrijfsarts wel om advies vragen over dit soort zaken, zoals mijn voorgangers hier ook zeggen, de uiteindelijke keuring kan echter anders uitpakken door toedoen van de verzekeringsarts.

Mocht het zover komen, meestal is dit pas na ongeveer 1,5 jaar (de beslissing bij rond de 2 jaar) dat je ziek bent laat je dan eventueel ook juridisch voorlichten, zo'n beslissing kan grote gevolgen hebben.

Veel sterkte toegewenst in ieder geval.