Is er iets wat helpt tegen stemmingswisselingen?

Ik zit in de nasleep van een burn-out, en heb nog veel last van extreme stemmingswisselingen. Volgens de dokter 'hoort het erbij'. Ik slik al elke dag preventief valeriaanextract. Is er nog iets wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Nou en of! De invloed van voeding op de stemming wordt zwaar onderschat, ook door vele behandelaars van patiënten met stemmingsstoornissen.

Door de juiste voedingsmiddelen te eten valt de mentale gezondheid te verbeteren. Uit onderzoek onder 200 mensen blijkt namelijk dat 88% merkte dat verandering in het dagelijks dieet de mentale gezondheid aanmerkelijk verbeterde. 26% zag verbeteringen m.b.t. stemmingsschommelingen, 26% kreeg minder last van paniekaanvallen en angsten en 24% zag depressieve klachten afnemen.

De ‘food and mood-project‘ voerde dit onderzoek uit.

Belangrijkste adviezen: verminder koffiegebruik, het gebruik van suiker, geraffineerde koolhydraten en allergenen, neem iedere dag een vitamine/mineraal-supplementen.

Uit een in 1998 in The Lancet verschenen onderzoek is een verband aan het licht gebracht tussen visolie en depressies. Duidelijk werd dat in landen waarin veel vis wordt gegeten haast geen depressies voorkomen.

In een goed opgezet onderzoek door Stoll (Mc Lean ziekenhuis) werd het effect van visolie vergeleken met een nepmiddel (placebo) bij patiënten met een bipolaire stoornis. Na vier maanden bleek de helft van de placebogroep weer last te hebben van depressieve gevoelens, terwijl maar 2 van de 15 mensen die visolie in capsulevorm kregen ziek waren geworden.

Volwassenen zouden nooit minder dan 650 mg omega-3-vetzuur per dag binnen moeten krijgen. Dat staat gelijk aan één portie vis (zalm) om de dag. Een kluif voor mensen die niet van vis houden, maar capsules met de olie werken even goed.

Er moet nog onderzoek gedaan worden naar de combinatie van antidepressiva en supplementen met visolie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Jinx158;

Ik herken dat. Mijn therapeut vertelde me wel medicijnen te kunnen voorschrijven, maar ik ben er niet aan begonnen. Ik heb het niet zo op antidepressiva. Dat is voornamelijk ingegeven door ervaringen in mijn omgeving. Niet helemaal reëel misschien, want ik ken ook mensen die er heel erg mee zijn geholpen. Denk goed na voor je eraan begint en probeer ervaringen uit te wisselen met mensen die soortgelijk spul ook aleens hebben gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let op!
Valeriaan mag je niet zo maar mee door gaan !
Ik zou daar meteen mee stoppen.
Stemmingswisselingen hebben hier niets mee te maken.
Ze betekenen wel, dat je emotie weer is teruggekeerd.
Ga je lichaam maar eens lekker verwennen, iedere dag een flink stuk wandelen, ook bij slecht weer.) min. 1 uur'
Zo weinig mogelijk koffie drinken en al helemaal niet roken!
Gezond eten, veel rauwkost en groente.
Liefst geen vlees, wel vis.
Geen drankjes met bubbels.
Ga sporten, liefst buiten.
Je bent zelf de enige die je probleem kan oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle bovenstaande adviezen, is ook lichamelijke inspanning een bewezen methode om je hersens weer in het gareel te krijgen. met name hardlopen wordt in de geestelijke gezondheidszorg al gebruikt als aanvullende therapie. informeer eens bij je zorgverzekeraar. zij hebben vaak start to run clubjes en sommigen zelfs trajecten waarbij mensen met psychische klachten(ja ook burn-out) extra begeleid worden!