zijn het de ouders kwalijk te nemen dat er noch steeds pubers zijn die beginnen met roken?

het was namelijk heel makkelijk voor mij mijn kinderen en kleinkinderen van het roken af te houden,door simpel uit te leggen waarom iemand geestelijk gestoord moet zijn om te gaan roken ,en dat alleen de kneusjes het nog doen om stoer over te komen,maar het juist veel stoerder is om niet te roken

Toegevoegd na 1 uur:
let wel geestelijk gestoord als je als puber nu nog begint met roken terwijl alle ernstige gevolgen over bekend zijn nog te zweigen over de kosten maar natuurlijk ook als bij wijze van spreken bedoeld dat begrijpt een ieder toch wel heb daar de kinderen alle uitleg over gegeven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
rebecca
13 jaar geleden
een rokende geestelijk gestoord noemen vind ik echt wat overdreven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je er trots op dat je je kinderen voorliegt? Kun je geen kloppende argumenten bedenken om ze te overtuigen van sigaretten af te blijven? Want als ze straks eens goed om zich heen gaan kijken, en tot de conclusie komen dat de meeste rokers toch echt niet geestelijk gestoord zijn, is er een grote kans dat je al je geloofwaardigheid verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het (ver)oordelen niet sociaal in je toelichting!
Je zegt zomáár dat 'rokers' geestelijk gestoord zijn?Wel of geen pubers! 't Is vreselijk wanneer iemand geestelijk gestoord is! Daarvoor hoef je geen roker te zijn of iemand die er gewoon aan begint om stoer te zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@simplynotedible; Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik blijf overtuicht dat deze vergelijking juist het meest doeltreffende is geweest vooral om het opdringen van vriendjes tegen te gaan het doel heilicht de middelen of vind u het niet zo belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doel heiligt de middelen helemaal niet. Tenzij je het niet erg vindt aan je kinderen het signaal af te geven dat de waarheid en eerlijk tegenover elkaar zijn ondergeschikt is aan je zin krijgen. Er zijn vele feitelijk correcte argumenten te gebruiken om mensen af te raden te roken. Het zou niet nodig moeten zijn om hierover te liegen. Aan de andere kant - als je niet in staat bent om je positie met feitelijk correcte argumenten te onderbouwen, moet je je eens afvragen waarom je eigenlijk die positie behoud. Het zal in eerste instantie ongetwijfeld gewerkt hebben. Maar je geeft op de langere termijn een slecht signaal af naar je kinderen, dat weer consequenties kan hebben die je nu nog niet kunt overzien.

Het beste antwoord

De ouders zijn hoofdzakelijk verantwoordelijk (vooral als ze zelf roken) maar het is ook een kwestie van algemeen opvoeding. Sommige kinderen accepteren zo'n uitleg omdat ze staan open voor het advies van hun ouders en hebben respect voor hun ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat heb je goed gedaan!

Als het aan mij ligt zijn inderdaad de ouders kwalijk te nemen voor het beginnen met roken. De pubers moet heel duidelijk uitgelegd worden dat zoiets niet kan omdat het ongezond en duur is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is maar deels waar. Of iemand ergens makkelijk aan gaat meedoen of niet, zit volgens mij voor een groot deel in de genen.
Op een bepaalde leeftijd zijn kinderen heel makkelijk te beïnvloeden door leeftijdsgenootjes en is erbij horen belangrijker dan wat de ouders daarvan vinden.
Er is niet één goede manier te verzinnen die bij alle kinderen werken om ze te weerhouden te gaan roken. Verbieden is geen optie, dan is het juist spannend om het wel te doen. Jouw beschreven methode zal voor sommige kinderen prima werken. Bij andere kinderen is het genoeg als de ouders roken om het niet te doen, maar andere kinderen gaan daar juist wél door roken.

Leer als ouders je kinderen wel dat het erg slecht is om te roken, veel meer kan je niet doen, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om als motivatie aan te geven dat rokers maar geestelijk gestoord zijn en kneusjes zijn om daar iemand mee van t roken af te houden vind ik de meest STOMME uitleg die je aan je kinderen en kleinkinderen geeft
mijn kinderen roken geen van vieren
ik heb zelf altijd gerookt tot voor 5 weken geleden maar mijn kinderen altijd gezegd
begin er maar niet aan het is slecht voor je gezondheid,het kost veel geld,maar wat ze er boven de 16 jaar mee deden was aan hun
ze hebben nooit gerookt
zo kan t ook!!!

Toegevoegd na 8 minuten:
even toevoegen
nee je kan je kinderen niets verbieden
je kinderen zijn niet je eigendom
ze gaan uiteindelijk hun eigen leven lijden
hoe hun t invullen is aan hun,ook al sta je als ouder niet achter sommige keuzes die ze maken, ook wij zijn jong geweest en door schade en schande wijs geworden
dat is nou eenmaal t leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus! @Marion; "om als motivatie aan te geven dat rokers maar geestelijk gestoord zijn en kneusjes zijn om daar iemand mee van t roken af te houden vind ik de meest STOMME uitleg die je aan je kinderen en kleinkinderen geeft"
Hier zou ik je 10 plussen voor willen geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele dikke plus +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
neen.
Je kan als ouders de kinderen en kleinkinderen waarschuwen wat de gevaren zijn van roken daar is
helemaal niks mis mee, juist heel verstandig.
Maar als een van de kinderen toch gaat roken , dan kan
je het de ouders niet kwalijk nemen , wat moet je als ouders nog meer doen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er zijn ook genoeg pubers die juist tegen de ouders in willen gaan en precies het tegenovergestelde doen van wat de ouders zeggen. Je kunt het dus niet alle ouders kwalijk nemen.
Ik zelf bij voorbeeld heb ook gerookt, terwijl mijn ouders daar zéér tegen waren. Daar konden mijn ouders dus niets aan doen.
Gelukkig ben ik ook al weer heel lang gestopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet als ouder juist kettingroken! De gele tanden, eeuwige hoest en de prijs moeten toch genoeg zijn je kinderen van het spul af te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dezelfde vraag kun je over alle gewoonten en verslavingen stellen. (alcohol, drugs, gokken)
Nee, ouders kan je niet kwalijk nemen als hun (wat oudere) kind mee gaat doen met leeftijdsgenoten omdat hun kind "erbij wil horen".

Voor veel kinderen is nl. het buitengesloten worden een zwaardere belasting , ook voor de gezondheid, dan de nadelige effecten van een aantal verslavingen.

Dat er kinderen zijn die WEL op goede voorbeelden en uitleg van ouders gunstig reageren is meegenomen...waarbij mi. ook meespeelt dat hun vriendenkring dit ook accepteert.

o ja ,Noch ik, noch mijn ega, noch mijn kinderen , 1 inmiddels 18, roken. Met dank aan de gehele omgeving waarbij er naar zeer weinig wel roken.
Uiteraard heb ik geen rookverbod ingesteld voor de kinderen, wel is roken binnenshuis verboden voor een ieder, ook gasten (allergie als reden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Natuurlijk niet. Als ouder kan je je kind verbieden, adviseren en smeken. Maar als het kind besluit toch cigaretten te kopen, doe je daar niets tegen wat legaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt heus wel meer bij kijken dan alleen maar zeggen waarom rokende mensen gestoord zijn,
1) je kind moet een goed zelfbeeld hebben.
2) je kind moet niet gevoelig zijn voor meelopen met de groep.
3) een voorsprong is er ook als je kind opgroeid in een omgeving waar niemand of bijna niemand rookt.
4) op school is het verboden om van het plein af te gaan en verboden om te roken,(ook voor de leerkrachten)
5) en dan inderdaad veel educatie en voorlichting over hoe slecht het is om te roken.
en zo zullen er nog wel wat elementen meespelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van wel. Mijn kinderen weten dat ze onherroepelijk op straat geknikkerd worden als ze in mijn huis durven te roken. Dat lijkt me ook motivatie genoeg om het niet te doen.

Nou heb je natuurlijk altijd pubers die in het verzet gaan en juist daarom al aan de peuk gaan. Ik hoop dat die 3 van mij dat niet dat niet doen. Zo ja: dan weten ze wat de consequenties zijn.

Klinkt hard? Ja, moet je eens 18 jaar lang opgroeien als astmapatiënt in een gezin met een stevig rokende vader en elk jaar een aantal keer bronchitis krijgen en van de kortademigheid niet weten hoe je de trap op moet komen naar je eigen bed, dát is hard.