Kunnen bacteriën die bijv. in het openbaar vervoer op je kleding komen zich thuis verspreiden op alles wat je aanraakt met diezelfde kleding?

Bijv. ik zit op een stoel in het openbaar vervoer, vervolgens ga ik met diezelfde kleding thuis op mijn bank zitten. 's avonds zit ik met mijn blote rug op diezelfde bank, waarna die blote rug weer terecht komt in mijn bed.
Is mijn bed nu 'gevaarlijk' vies door de bacteriën uit het openbaar vervoer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (11)

We doen niets anders dan de hele dag bacteriën verspreiden. Daar is niets mis mee en zeker niet gevaarlijk, tenzij je straatvuil in een open wond krijgt. Maar die kans is erg klein.

Wat dacht je van geld? Dat is zo'n beetje het smerigste wat er is en dat hebben we dagelijks in onze handen.

Gewoon alles regelmatig schoonmaken. Niets om je zorgen om te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan maar die zijn supper klein hoor niks om je zorge over te make
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee joh, bacteriën zijn je vrienden!

Jouw lichaam kan aardig wat hebben voor het er ziek van wordt. Ik neem aan dat je niet op de stoelleuningen in de bus zabbelt? Zolang je dat niet doet, en geregeld je handen wast, gebeurt er niks.

En zelfs als je wel op de leuningen zabbelt en niet geregeld je handen wast, is de kans vrij klein dat je iets oploopt want jouw lichaam heeft in de loop van de jaren al heel wat weerstand opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit 't zuiden! Hier wordt flink wat afgezabbeld en gezeverd. Doedegij nooit lekkur zabbele dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom uut noorden en wie zabbelt wat af hier.+
De hele wereld zit vol bacteriën en wij zelf ook; in ons lichaam leven honderden soorten. Er zijn dan ook maar weinig soorten waar we niet goed tegen kunnen en veel andere soorten hebben we juist nodig.
Niets om je druk over te maken.
Mensen worden alleen maar bang gemaakt van bacteriën door reclamejongens van fabrikanten die meer zeepjes e.d. willen verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede vraag
hieraan denk ik steeds als ik de jeugd zie met veel te lange broeken aanvol rafels en vies
ik neem aan dat ze thuis zo op de bank zitten of op bed met 1 been onder hun kont
en de dames met hele lange rokken
lopen ze de trap af van het station en de rok trekt alle spuug van de traptreden mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet nu smetvrees, erg lastig om mee te leven.

Bovendien niets iets om je zorgen om te maken, als je af en toe je handen wast. Gevaarlijk is het niet want dan hadden we allemaal allang het loodjes gelegd bij wijze van spreken.

Sterker nog deze bacteriën hebben we ook gewoon en juist nodig om ons immuun systeem juist te sterken. Mocht je nooit in aanraking komen met vreemde bacterien en het zou ooit wel een keer gebeuren heb je er meer last van.
Kijk naar kleine kids, die doen alles in hun mond wat ze tegen komen, niets aan de hand zolang ze er maar niet in kunnen stikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan is jouw bed niet gevaarlijk vies.
Nee, je raakt vanalles aan, waar ook andere mensen aan hebben gezeten. Dat is normaal, dat hoort zo en daar kan je gewoon tegen.
Niets gevaarlijks aan.

Wat veel gevaarlijker is, is smetvrees.
De angst om ergens aan te zitten.
De angst om iets op te lopen.
Dat is een ziekte op zichzelf.
Te veel wassen en douchen: daar kan je ziek van worden.

Nee, je zit de hele dag aan allerlei dingen en als je op een normale manier je handen wast, voor het eten en na toiletbezoek, dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Er is geen enkele reden tot ongerustheid zolang we hier geen pestepidemie hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is idd wel goed voor je immuunsysteem, wat denk je van probiotica als jakult, de microcultuur die daarin zit bestaat uit bacterieen uit de maaginhoud van geslachte varkens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen want je leven lang zit je al vol met bacterien, en ze worden alom verspreid. We hebben ze heel hard nodig!
Heel, heel af en toe zit er een 'slechte' sterke bacterie tussen die ons ziek kan maken, maar meestal gaat ons afweersysteem er gemakkelijk mee om, en zal ie het niet overleven.
Don't worry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erger nog: jij gaat met je blote billen thuis op de bank zitten; je partner gaat met zijn/haar werkkleding op diezelfde plek zitten. Op zijn/haar werk zit zij/hij op de stoel van de baas: die gaat thuis op de bank zitten, waarna zijn uitgeklede vrouw hem afwisselt. En misschien nog veel verschrikkelijker zaken. Sightseeing voor bacillen!
Dat is niet vies, maak je geen zorgen, daar krijg je niets van.
Weet je wat wel vies is? Als mensen hun handen niet wassen na toiletbezoek en daarna jou de hand schudden. Als je daarna met diezelfde hand een boterham eet of een blaadje sla tussen je tanden uit pulkt, kun je een worminfectie oplopen. Daarom leer je altijd: handen wassen na het plassen/*** en voordat je gaat eten. That's all!