Zou je slaapritme aan je bloeddruk gekoppeld zijn?

Dus als je een lage bloeddruk hebt, dat je rustiger slaapt bijv?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Inderdaad is tijdens de fase dat je rustig slaapt je bloeddruk lager dan tijdens de onrustige REM-fase. Maar als je een lage bloeddruk hebt slaap je bepaald niet beter dan iemand met een hoge bloeddruk. Door de lage bloeddruk kan je tijdens de slaap flauwvallen, en dat kan voorkomen worden door half rechtop te slapen.
Door onderzoek is aangetoond dat mensen die te kort slapen met elk uur dat zij minder slaap kregen 37% meer kans hebben om een verhoogde bloeddruk te krijgen. De verklaring daarvoor is dat door gebrek aan slaap het sympathisch zenuwstelsel harder gaat werken: dit versnelt je hartslag en kan zo de bloeddruk verhogen.
Normaliter is de systolische bloeddruk tijdens de slaap tenminste 10% lager dan tijdens wakkere toestand (nachtelijke dip). Maar tijdens de REM-slaap stijgt de bloeddruk weer: In deze fase zijn er snelle oogbewegingen en is er sprake van grote hersenactiviteit. De hersenen zijn actief met dromen, het verwerken van informatie en allerlei geheugenfuncties. De spieren van armen en benen zijn totaal ontspannen en nagenoeg verlamd, de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt. Tijdens de droomslaap vindt dus grote activiteit van lichaam en geest plaats.
Je bloeddruk variëert dus in de loop van de dag en de nacht.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat klopt, met een (te) lage bloeddruk ben je vaak snel moe en oververmoeid, dus het heeft sowieso verband met elkaar. Als je pfeiffer hebt heb je ook een te lage bloeddruk. Aan de andere kant is het zo dat je met een te hoge bloeddruk ook snel moe word maar dan slaap je niet rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb een hele lage bloeddruk, maar ben een slechte slaper. Voor mij gaat bovenstaande dus niet op. (jammer genoeg)