Zijn er voortekenen aan blind worden?

Krijg je bijvoorbeeld eerst vlekken of iets dergelijks te zien? En hoe lang van tevoren krijg je deze symptomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
23.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jij bang dat je blind wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar ben een keer bijna blind geweest. Dit kwam door een infectie. Dit kwam heel opeens en achteraf gezien denk ik bij mijzelf had ik dit kunnen "zien" aankomen?
Ik zie namelijk altijd een klein zwart stipje (als ik me erop concentreer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zou ik bij dit soort ongerustheden altijd naar een specialist gaan. Die kunnen je tenminste op de juiste waarheid je informeren. Het internet staat vol met angsten en daar kan je helemaal gestoord van raken. Ook hier op GV zijn het natuurlijk alleen maar veronderstellingen. Dus zoals het hierboven staat:
Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts. Succes ermee.

Antwoorden (3)

Er zijn verschillende oorzaken die blindheid tot gevolg kunnen hebben.
Bij jonge mensen wordt blindheid meestal veroorzaakt door erfelijke afwijkingen of door letsel. Bij ouderen is blindheid vaak het gevolg van een degeneratieve ziekte, dit wil zeggen dat de normale functie van het oog langzaam achteruit gaat.
Wereldwijd is de meest voorkomende oorzaak van blindheid cataract (lenstroebeling). Andere oorzaken zijn onder meer glaucoom (een stijging van de druk binnen het oog), degeneratie van het netvlies en een tekort aan vitamine A.
De ogen kunnen ook worden aangetast door aandoeningen als een hoge bloeddruk en diabetes.
Snijwonden, brandwonden, vreemde voorwerpen en infecties kunnen eveneens blindheid veroorzaken, net als overmatig alcoholgebruik en overdoses cocaïne. In de tropen komt rivierblindheid voor, deze wordt veroorzaakt door een infectie met een draadworm, de onchocerca volvulus. Deze ziekteverwekker wordt door een vliegje overgebracht.

Blindheid kan in veel gevallen worden behandeld of voorkomen als de oorzaak tijdig wordt vastgesteld.
Cataract kan worden behandeld door de troebele lens te verwijderen en te vervangen door een kunstlens.
Er zijn geneesmiddelen om de druk in het oog te verlagen (glaucoom) en aandoeningen als hoge bloeddruk en diabetes mellitus onder controle te houden.
Een hoornvliestransplantatie behoort tegenwoordig ook tot de mogelijkheden. Aan een beschadigd netvlies is niets meer te doen, wel kan verslechtering voorkomen worden.
Ook voor de degeneratieve oogziekten is nog geen goede behandeling beschikbaar, wel kan laserbehandeling in sommige gevallen verdere achteruitgang afremmen of voorkomen.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blind kun je op vele manieren worden. Een virus, een tumor, erfelijke ziektes, overdosis licht, uitdroging, schade aan het hoornvlies, ect.

Toch hebben de meeste een geleidelijke overgang waarin je eerst moeilijk in het donker kunt zien. Daarna komt een sterk verslechterend gezichtsvermogen. Dus het alleen nog zien van licht, schaduwen of bewegingen. Uiteindelijk zal ook het gezichtsveld worden ingeperkt wat uiteindelijk tot blindheid lijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blindheid kan verschillende oorzaken hebben.

Blind geboren
Het kan dat de moeder een ziekte had vlak voordat de baby (blind) werd geboren. Het kan ook zijn dat er te veel druk op de ogen staat of door bepaalde medicijnen die de moeder slikte toen ze zwanger was. Tegenwoordig is het soms mogelijk door middel van een operatie een correctie aan te brengen aan het oog.

Tekort aan vitaminen en verwaarloosde ooginfecties.
De personen hebben een langdurig tekort aan vitaminen en mineralen, en andere voedingsbestanddelen.

Ziekte tijdens de zwangerschap
Als de moeder rodehond of mazelen had tijdens de zwangerschap, heeft dit ook dikwijls blindheid van de pasgeborene tot gevolg.

Erfelijke afwijking
Een erfelijke afwijking aan het oog die zich langzaam ontwikkelt zoals b.v. retinitis pigmentosa.

Ziektes
Ziektes die blindheid veroorzaken op volwassen leeftijd zijn o.a. diabetes (suikerziekte) en hypertensie (te hoge bloeddruk).

Ouderdom
Ook als iemand ouder wordt of een ziekte krijgt als staar wordt hij of zij bijna altijd slechtziend of blind. Oudere mensen gaan slecht zien of worden meestal blind door degeneratie van de retinastructuur en soms door atherosclerose.

Tijdelijk blind
Sommige mensen kunnen tijdelijk blind worden door shocktoestanden, hysterie of ziekte.

Ongeval
Door een ongeval kan men ook blind worden: een auto-ongeval, op je hoofd vallen, iets scherp dat in de ogen terechtkomt, ...

De zon
Een te lang moment recht in de zon kijken kan ook blindheid veroorzaken.