als je na de ehbo gaat helpen ze je dan?

of ben je verplicht na de huisartsenpost te gaan?

Toegevoegd na 2 minuten:
of ben je verplicht om na de huisartenpost eerst te gaan?

Toegevoegd na 2 minuten:
of ben je verplicht om na de huisartenpost eerst te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor niet-dringende gezondheidsproblemen en -vragen kun je altijd het beste naar je eigen huisarts gaan. Die heeft namelijk de beschikking over je volledige dossier waardoor de benadering zo goed mogelijk op jou kan worden afgestemd. Overdag kun je ook prima bij je eigen huisarts terecht met dringender vragen. Soms moet je daarvoor een spoedlijn kiezen.

Buiten kantooruren neem je contact op met de HAP. De doktersassistente die jou te woord staat heeft tot taak om te ernst van je klachten te bepalen en daarnaar te handelen. Doorgaans wordt er een tijd met je afgesproken waarop je terecht kunt of waarop de huisarts naar jou toekomt.

Bij levensbedreigende problemen bel je uiteraard 112. Naar de SEH ga je met klaarblijkelijke grotere verwondingen, zoals botbreuken. Meld je je bij de huisarts dan zal die je in zo'n geval doorverwijzen naar de SEH. Vaak zitten de huisartsenpost (HAP) en de spoedeisende hulp (SEH) al onder één dak, doorgaans in een ziekenhuis. Zeker in dat geval is het geen ramp als je je bij het verkeerde loket meldt. Als het mogelijk is valt het altijd aan te raden om eerst telefonisch contact op te nemen. Er wordt bepaald waar je het beste mee geholpen bent worden waardoor je tijd bespaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor zover ik weet hebben de Eerste Hulpafdelingen van de ziekenhuizen nieuwe richtlijnen gekregen. Ze moeten eerst goed bekijken of de eigen huisarts of de huisartsenpost niet eerder in aanmerking kwamen om de hulp te verlenen. Maar als er echt sprake is van spoedeisende hulp, zullen ze je heus wel helpen.
Het is dus niet absoluut duidelijk, wanneer wel en wanneer niet.
Het kan anderzijds voor jou als consument van de gezondheidszorg ook zo zijn dat de ziektekostenverzekeraar een aanmerking maakt.
Ook wij moeten ons ervan bewust zijn: eerst huisarts en huisartsenpost, en pas als het niet anders kan, de Eerst Hulp van het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je naar of ná de ehbo post"?
als iemand bv een steen op zijn hoofd krijgt moet hij naar de ehbo
spoedeisende hulp heet dat tegenwoordig.

dan hoef je niet eerst te melden bij je HA
stel dat de praktijk gesloten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spoedeisende hulp is bedoeld voor spoedeisende hulp. Helaas gaan er toch veel mensen naar toe met minder spoedeisende vragen. Omdat ook de spoedeisende hulp geld moet verdienen zullen ze niemand weigeren. Maar het is natuurlijk zonde van het geld. Een huisartsenbezoek kost ongeveer zeven keer zo weinig.
13 jaar geleden
Mij hielpen ze wel.
Maar ik kwam daar dan ook aan in een ambulance.