Waarom houd je, zonder dat je het merkt, je adem in als je je ongemakkelijk voelt of pijn hebt?

Moest vanmiddag een kies laten trekken, niet echt prettig. De tandarts assistente zei op een gegeven moment: Mw denkt u om u ademhaling. Toen realiseerde ik me dat ik steeds mijn adem inhield. Waarom gaat dit eigenlijk vanzelf?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

We houden vaak onze adem in bij spannende of bedreigende situatie. Dat kan te maken hebben met het feit dat wij, en andere diersoorten, bij gevaar en bedreiging, onszelf zo stil mogelijk willen houden, en jezelf zo min mogelijk wilt laten zien. Sommige dieren spelen zelfs helemaal 'dood' , om zo aan de vijand te kunnen ontsnappen.

ja omdat als je je adem inhoud je ook niet beweegt. doe maar eens!! je ook lijkt dan je eigen beter concentreert ik doe t ook hoor..

Je verzetten tegen de pijn of ongemak. Door weerstand te bieden maak je het dragelijker (althans, dat denken mensen) Zelfde geldt voor schrikken; je spieren spannen zich massaal aan. Toegevoegd na 18 minuten: Doet me denken aan geiten die als ze schrikken geheel verstijven en omvallen! Beetje off topic, maar desalniettemin interessant!

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=we9_CdNPuJg...

Door het inhouden van adem gaat er minder zuurstof naar de hersenen waardoor de impulsen minder worden waargenomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100