Staat nergens dat het niet mag.

Nee, even serieus.
Ik kreeg altijd te leren: "Een blaar is het beste verband wat er is" Dus ik zelf prik de blaar nooit door.

Wanneer je een blaar doorprikt, wordt/blijft de huid onder je voet altijd 'zacht' en daardoor dus vrij gevoelig.

Wanneer je een blaar niet doorprikt, geneest alles beter en ontstaat er een wat stevigere en hardere huid wat de volgende keer beter beschermt tegen blaren.

Dus is het bijvoorbeeld ontstaan doordat je aan het oefenen bent voor de 4daagse, dan niet doorprikken, maar laten genezen.
Is het bijvoorbeeld ontstaan doordat je sporadisch 'n keer te veel gelopen hebt, dan kun je 'm best doorprikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Marijanrunhart;

Ja; het beste is om een blaar door te prikken zodra je hem opmerkt (let op dat je een schone naald gebruikt) en dan er een (blaren-) pleister op te doen of een verbandje als je nog verder moet lopen. Als je geen schoenen meer aanhoeft kun je de blaar best een nachtje laten luchten om goed op te drogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou volgens mij mag dat wel maar moet je heel erg zorgen dat er dan geen bacterien in komen en het doet ook heel erg pijn volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang deze blaar geen brandblaar maar een gewone drukblaar is mag je hem doorprikken.
Het is niet noodzakelijk de blaar doorteprikken.
Het doorprikken van een blaar kun je doen als de blaar begint te irriteren, overlast veroorzaakt of als je er van af wilt.
Om huid infectie is het aanteraden de blaar door de prikken met een steriele naald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mag wel, maar gebruik een steriele en schone naald en prik hem langzaam door. Maak daarna alles héél goed schoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag.
Maar doe het wel goed , eerst ontsmetten, dan de naald
ontsmetten, doorprikken,opnieuw ontsmetten
NIET het vel van de blaar verwijderen, dit bevorderd een e.t ontsteking,en dan afplakken met een ruime pleister.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter de blaar met rust te laten. Doorprikken vergroot namelijk de kans op een ontsteking. Wanneer de blaar veel ongemak veroorzaakt, kunt u de blaar doorprikken:

•Ontsmet de blaar met ontsmettingsmiddel.
•Maak een naald schoon met ontsmettingsmiddel of houd hem in een vlam.
•Prik de blaar door met de schone naald.
•Druk het vocht uit de blaar met een steriel gaasje.
•Ontsmet de blaar met ontsmettingsmiddel.
•Plak de blaar af met een huidvervangende pleister of dakpansgewijs met leukoplast. Een blaar die vanzelf kapot is gegaan kunt u beter zoveel mogelijk met rust laten. Houd de wond wel schoon.