Is het normaal dat vingers dik en blauw worden als je in t gips zit?

ik heb nog nooit gips aan me handen gehad
maar mijn vingers worden aardig blauw en dik
kan dit kwaad?

Toegevoegd na 12 minuten:
ik heb vanmorgen 2 middenhandsbeentjes gebroken
zijn daar misschien mij vingers dik en blauw van
ik wil geen "mauw"figuur slaan in t ziekenhuis
ik heb vanmorgen al blooper op blooper gemaakt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je vingers met het gebeuren dat de breuk veroorzaakte gekneusd zijn geraakt, dan kan het natuurlijk wel. Maar mogelijk is het gips te strak aangelegd en kunnen je vingers nu niet voldoende zuurstof krijgen. Dus laat er maar wel even een arts naar kijken om dat te controleren! Toegevoegd na 21 minuten: Neem contact op met het ziekenhuis als ondanks het hoog houden van de arm: •De vingers of tenen gaan tintelen, dik worden of paarsblauw verkleuren. •De vingers niet of nauwelijks kunnen bewegen. •Het gipsverband pijn veroorzaakt of knelt (pijn op de plaats van de breuk is meestal niet verontrustend). •Het gips gebroken is. •Het gips nat en slap geworden is. http://www.werkendlichaam.nl/10317/1/gips-en-operatie-na-botbreuk.html

Blauw dik afknelling dus nee niet goed. Moet er snel af. Gipskamer bellen dus Toegevoegd na 15 minuten: Nogmaals dik en blauw is niet goed. Je slaat pas een figuur als je vingers eraf moeten. Wil je niet bang maken. Maar ik was net optijd terug met mijn blauwe tenen.

lijkt me ook niet goed, Misschien heeft de gipskamer te weinig rekening gehouden met de warmte, waardoor je armen-handen ook opzetten. Bellen dus

NEE dat is absoluut niet goed. Je moet NU terug naar het ziekenhuis

als het gips aangelegd is zegt de gipsbroeder/zuster dat je op stuwing moet letten zo ja moet je gauw terug.

Nee, dit is niet goed, bel direct de Spoedeisende Hulp.

wordt ook wel een compartimentssyndroom of logesyndroom genoemd. Interne druk in de arm wordt te groot, met als gevolg afklemming van bloedvaten. Direct gips eraf! Wat ook soms gedaan wordt is de arm opensnijden (klinkt wat luguber, maar echt waar) zodat de druk eraf kan en er geen blijvende schade aan het weefsel (bloedvaten, spieren en zenuwen)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100