Ik ben een vrouw van 24 jaar! Ik heb cup 75d! Mijn borsten zijn zo zwaar dat ik last krijg van mijn ademhaling.

Kleren zitten boven veel te strak en ik lijk hierdoor veel dikker! Het maakt me ongelukkig! Kan ik ze laten verkleinen? Is dit verzekerd? Worden je borsten er lelijker van.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (10)

Eh...zo groot zijn je borsten op zich niet. Tenzij je 1.50m bent en 45 kilo weegt natuurlijk.

Ik zou geen borstverkleining adviseren bij deze cup, want er zitten veel gevaren aan een borstverkleining. Het is best wel een zware ingreep.

Overleg eens met je huisarts wat de mogelijkheden zijn en laat je goede bh's aanmeten bij een speciaalzaak, want dat scheelt een hele boel. De meeste vrouwen dragen te kleine bh's en dat kan erg benauwend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borsten verkleinen of grotere kleding kopen. Misschien wordt het wel vergoed omdat je aangeeft er last van te hebben. Als de chirurg goed is dan zal je er weinig van zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er lichamelijk last van? Want ik vind persoonlijk 75 D niet te groot, zelf heb ik 75E. Als ze erg hangen of als je er rugklachten van hebt is het misschien wel goed om een borstverkleining te doen, maar er is genoeg kleding te vinden die goed past en dat je slanker oogt. Misschien is het ook eens wijs om naar meer gepaste kleding te zoeken en je laten adviseren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er echt last van heb moet je naar de huisarts. Ik ken twee vrouwen die een borstverkleining hebben ondergaan. De operatie is verzekerd als de huisarts je probleem erkend wat in jouw geval zo te horen ook zo is. Er is wel een nadeel. Het kan zijn dat je na de operatie nooit geen moedermelk meer kan geven als je kinderen krijgt. Het komt voor dat je tepels om cosmetische redenen worden verplaatst. Hoeft geen probleem te zijn maar toch. Een vriendin van mij heeft na haar operatie veel last gehad van zweren en ontstekingen. Ik weet niet of dit vaak voorkomt. Praat er maar over met je huisarts en neem de tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tepels moeten bij een borstverkleining sowieso verplaatst worden, maar dat kan tegenwoordig zonder de tepel helemaal los te snijden.
Ik weet niet hoelang je bent, maar Cup 75D hoort je niet zo heel erg dik te laten lijken. Het kan zijn dat ze over je buik 'hangen' als het ware, dan zou ik naar een speciaalzaak gaan om de perfecte BH op te laten meten, of in normale lingerie winkels een BH zoeken, die je goede stevigheid bied.

Ik zou geen ingreep nemen, als ik jou was. Het is een heftige ingreep. Praten met je huisarts zou wonderen kunnen doen. Hij kan je wat tips geven over de last van ademhaling, het kan ook aan iets anders liggen, namelijk.

Daarbij, een grotere cupmaat is (vind ik) een gift. Heel veel vrouwen zouden graag wat groter willen. Wees trots op wie je bent! Ik heb ook een grote boezem, en ben er ook trots op.

Natuurlijk is het minder fijn als je er klachten van krijgt, maar zoals ik al zei, maak eens een afspraak bij je huisarts. Het kan misschien wel erger worden, waarbij je nog rugklachten kunt krijgen. Dus praat er met hem over en bespreek alle opties die er zijn. En denk 2 keer na voor je iets doet, je kunt hele erge spijt krijgen van zoiets, want je kunt het niet zomaar terug draaien! ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en het te strak zitten, kan komen doordat je een te kleine maat neemt. Het is belangrijk dat je geen te strakke kleding aan doet, dat kan je borsten doen knellen en wees niet bang om een grotere maat te kopen. Niemand ziet welke maat je draagt. Zolang het maar fijn zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik vind het gemakkelijk gezegd hoor, dat je blij moet zijn met een grote boezem. Ik heb nu ook nog steeds een flinke cup waar ik blij mee ben. Maar ik weet ook hoe het kan zijn als het écht te groot en te zwaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb Cup 85E, en bij sommige BH's zelfs F, dus ik weet ook hoe het is om een grote boezem te hebben. Ik weet dat het soms te groot of te zwaar kan aanvoelen, maar ik wil gewoon duidelijk maken, dat iedereen trots moet zijn op wat hij/zij heeft! ;) En ik zeg toch ook dat ze naar de huisarts kan gaan, en het met hem/haar de opties kan bespreken. Als zij het wilt verkleinen uiteindelijk, hou ik haar ook niet tegen. Ik zeg alleen wat ik er van vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar kijk, dat is meteen een heel andere toon. Zoals je antwoord staat, komt het op mij over als 'niet zo zeiken, veel vrouwen willen grote borsten'. Dat lijkt nogal voorbij te gaan aan de klachten die ook bij die grote borsten kunnen horen.
Een goede BH kopen die moet je zeker hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit onderzoek blijkt dat 75% van de vrouwen die een borstverkleining kregen tevreden tot blij is met die verkleining, de overige 25% is ronduit ontevreden. Ik ken een vrouw bij wie enkele weken na de operatie een tepel afviel, omdat die niet meer goed was aangegroeid nadat hij bij de operatie tijdelijk was losgemaakt. Maar ik ken ook vrouwen die sinds hun borstverkleining veel zelfbewuster en zelfverzekerder zijn.

Behalve de vorm en grootte, verandert ook de gevoeligheid. Bij de operatie worden zenuwen doorgesneden, daardoor kan (een deel van) de borst ongevoelig worden, maar dat hoeft niet!

Na een borstverkleining kun je geen baby meer voeden. Er zijn mensen die zeggen dat dat wel kan, maar als de tepel tijdelijk losgehaald moet worden, is het heel moeilijk om alles weer zo terug te plaatsen dat het nog werkt. Bedenk vooraf hoe belangrijk je dit vindt en vraag aan de arts hoe hij opereert en wat de consequenties zijn op dit gebied.

Wat betreft de kosten: dat is afhankelijk van jouw ziektekostenverzekering. Misschien vind je het in de polisvoorwaarden of het verstrekkingenbesluit, je kunt ook gewoon bellen of mailen. Als het vergoed wordt, is dat meestal nadat een verzekeringsgeneeskundige jou heeft onderzocht en hij/zij voldoende noodzaak ziet.
Sommige verzekeringen vergoeden een percentage van de totale kosten. Reken in totaal op 4000 tot 5000 euro, eventueel gaat de verzekeringsuitkering daar van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tepel wordt tegenwoordig niet meer losgesneden, er is een andere techniek om hem te verplaatsen. De tepel komt dan gewoon niet los, ook niet even tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig, dit is in ieder geval een hele vooruitgang! Ik wist dit nog niet. Sinds ik besloten heb om mezelf niet te laten opereren, volg ik de ontwikkelingen niet meer zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring: vijf maanden is veel te kort om hier iets over te zeggen.
Als je borsten zo zwaar zijn dat je last krijgt van je ademhaling, is je maat waarschijnlijk eigenlijk groter dan D en ben je één van de vele vrouwen die een te kleine maat dragen.

Een borstverkleining wordt vaak vergoed als er een medische noodzaak (dus meer dan het idee dat je dikker lijkt) is. In jouw geval zou dat zo kunnen zijn, ga eens naar de huisarts om erover te overleggen.

Ik heb dit zelf laten doen, en inderdaad, het is een echte serieuze operatie, daar moet je niet te licht over denken. Je houdt er ook onvermijdelijk littekens aan over. Je kunt nou eenmaal niet een kilo weefsel weghalen en de boel weer dichtnaaien zonder littekenvorming. Toch heb ik geen seconde spijt gehad. Mijn borsten zijn nu nog steeds (14 jaar later) mooi stevig en in verhouding, terwijl ze voor de operatie letterlijk plat op mijn buik hingen door hun eigen gewicht. En die littekens, ach, die zie ik niet eens meer. En klachten van anderen krijg ik ook al niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen paniek, er is ook een oplossing zonder operatie. Probeer eens een goede minimizer-bh. Ze zijn er in verschillende kwaliteiten, en ik kan je de lilyette van Maidenform echt aanraden. Ik heb er laatst ook 1 bij de hunkenmuller gekocht, maar die is van mindere prettige kwaliteit qua stof. Een goede minimizer haalt zeker een cupmaat er vanaf en zit heel prettig. Dankzij die van Maidenform krijg ook ik de bovenste knoopjes weer dicht, en ik heb 70e

Als je er een in de winkel gaat passen, laat de verkoopster dan even goed checken of je de juiste maat hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb een paar Lilyette® Simplex Minimizer® Bra with Embroidery
En de strapless minimizer (waar ook bandjes bij zitten die je er af kan halen) blijft ook wonderwel op zn plaats zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een D cup is opzich niet heel groot. Zelf heb ik een F cup en zelfs daar heb ik geen last van.
Zorg wel voor een goed zittende bh. Laat je bij een goede lingerie zaak voorlichten. Je bh zit dan echt hoe het moet zitten. Wanneer je een goed zittende bh hebt dan heb je de borsten ook waar ze horen en niet naast je lichaam zodat je dikker lijkt.
Wanneer je de juiste bh aan hebt zul je ook door je borsten geen last van je ademhaling hebben.
Wanneer je ze wilt laten verkleinen omdat je er lichamelijk last van hebt zal de huisarts je kunnen doorverwijzen.