Is het waar dat als je je spieren van 1 arm traint, de spieren in de rest van je lichaam ook een heel klein beetje sterker worden?

Ik las in een boek dat als je je spieren traint, er een stofje vrijkomt dat spiermassa vergroot of verstevigt oid; en dat als je je armspieren traint, je beenspieren door dat stofje dus ook al een heel klein beetje sterker worden; en dat als je je rechterarm traint, je linkerarm door dat stofje ook al iets sterker wordt.
Is dat echt waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Er zijn stoffen die de spiergroei stimuleren en er zijn stoffen die je lichaam aanmaakt als je sport. Maar of er een relatie bestaat tussen de twee is bij mijn weten onbekend, of niet bewezen.
Wat wel een feit is dat wanneer je één arm traint er andere spieren in je lichaam aanspannen om de schouder te fixeren.

Toegevoegd na 59 seconden:
Waardoor spieren buiten die van de arm ook een beetje getraind worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

Toegevoegd na 36 minuten:
Hieronder staat de link. Het gaat dan wel over roeien, maar staan wat interessante stukjes in over het "samenwerken" van spieren.
Voorbeeld: De functionele anatomie bestudeert de gewrichten, spieren en beweging. We nemen de elleboog als voorbeeld. Natuurlijk kent U het verschil tussen het buigen en strekken van de onderarm. Spieren werken daarbij in paren. Bij het buigen van de arm spannen de biceps. U ervaart kracht. Tegelijkertijd worden de triceps ontspannen. U ervaart rekking. In dit voorbeeld zijn de biceps de agonisten en de triceps de antagonisten. De biceps lopen ook over het schoudergewricht. Tijdens het aanspannen van de biceps om de onderarm te buigen zou de schouder kunnen meebuigen. Dat gebeurt niet omdat de schouderspieren de schouder stabiliseren (fixeren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dit is niet waar.
Ben redelijk goed op de hoogte van spieren en dergelijke maar nog nooit iets gelezen of gehoord over een stofje wat spieren sterker maakt.
Een spier dient aangespannen te worden wil er een fysiologische verandering plaatsvinden (meer spiercellen, waardoor dikkere spier en dus meer kracht)