Wat gebeurd er als je koorts onderdrukt?

Er wordt altijd gezegd dat je de koorts moet laten werken om beter te worden. Maar als het te hoog wordt neem ik een paracetamol, stopt dan de genezing want de koorts gaat dan naar beneden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, eef.

Het beste antwoord

Koorts ontstaat meestal bij een infectie. het is een teken dat je lichaam probeert de ziektebron aan te pakken, om weerstand ertegen op te wekken. Koorts moet je zelfs onderdrukken wanneer je lichaamstemperatuur te veel oploopt. Bij zeer hoge koorts loop je anders het risico in een koortsstuip te raken. Neem dus lekker een paracetamol of ibuprofen en maak het je zo aangenaam mogelijk. Je polsen onder stromend koud water koelt al lekker af en koude natte omslagen op je voorhoofd en nek zijn ook prettig. Afkoeling stopt echt niet de genezing!

Toegevoegd na 12 minuten:
Bovenstaande remedie moet je dus doen als de koorts tegen de 40 graden C. loopt. Bij 38 graden C. kan je beter de afweer stimuleren en zijn gang laten gaan. Dan zou ik het niet onderdrukken, want dan duurt het genezingproces langer. Koorts is helemaal niet erg en hoort erbij.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe hoog moet de koorts zijn om hem tegen te gaan.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had gisteravond al om 8 uur 39.5 en toen ben ik maar gaan slikken, het was niet te doen met die hitte. Gelukkig is het nu weg, maar de keelontsteking en griepverschijnselen nog niet dus het zal wel terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van die min, maak ik een plus hoor.+
amc
13 jaar geleden
Waarom zou je langer lijden? Vooral met die hitte, zou ik ook een pijnstiller/koortsremmer hebben genomen. Als je je wat beter voelt, gewoon de koorts zijn gang laten gaan, denk erom wel goed drinken. Hierdoor zakt de koorts ook geleidelijk. Een keelonsteking is niet zomaar weg, maar elke dag zal je je weer iets beter voelen. Slaap geneest ook, dus kruip in bed en slaap je niet, dan rust je toch.Je koorts zal inmiddels wel geen 39,5 meer zijn, dan hoef je ook geen paracetamol meer te nemen. Geef nu je lichaam zelf de kans weerstand op te bouwen. Als je geen trek hebt, pers een verse sinaasappel, eet wat aardbeien op een beschuitje ofzo maar zorg dat je wel vitamines binnenkrijgt. fruit is lekker licht verteerbaar en gezond.
Als je niet misselijk bent, doet een geurige bouillon ook wonderen, want door het zweten heb je best zout verloren en dat kan je zo weer aanvullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen geweldig bedankt voor de antwoorden, de koorts is weg dus geen pillen meer nodig.

Andere antwoorden (4)

Veel ziektes beginnen met koorts, denk maar aan griep. Even een flinke koorts is heel gezond. Door de hoge temperatuur overleven de bacteriën en virussen niet in het lichaam, en het lichaam gaat extra hard aan het werk om alles op te ruimen. Als de koorts meteen onderdrukt wordt met bijvoorbeeld paracetamol, kan het lichaam zijn taak niet goed uitvoeren. Door koorts te snel onderdrukken geeft het organisme geen speelruimte om op zijn eigen manier met ziekte om te gaan en geen gelegenheid om op eigen kracht daartegen in het geweer te komen. Als koorts te snel en te vaak wordt onderdrukt, mist het organisme de veerkracht en oefening om zwaardere infecties te overwinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel mariejose, maar die site gaat over kinderen en ik ben 50+ en had gisteravond om 20.00u. al 39.5 en dat was echt niet prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min is niet van mij, een +
Bij koorts is het het best om gewoon uit te zieken zonder een paracetamol en zeker GEEN ibu innemen want dat is slecht voor de maag.

Door de koorts te onderdrukken duurt het langer voor je weer volledig genezen bent.
Zelf nam ik vroeger ook vaak paracetamol in bij koorts, tegenwoordig niet meer en ik merk duidelijk verschil.

Een nat washandje kun je wel gebruiken als t te pijnlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koort is de natuurlijke afweer van het lichaam tegen allelei virussen en infecties.

Onderdrukken van koorts mag eigenlijk alleen als de koorts zelf tot een gevaarlijke, eventueel levensbedreigende, situatie kan leiden.

Het lichaam beschikt over koorts als afweer ..maar als je het die mogelijkheid voortdurend ontneemt..verliest het die eigenschap op den lange duur en wordt het verweer tegen 'indringers' vrijwel nihil.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ton, ik heb gewacht tot 39.5 en omdat ik alleen thuis was, durfde ik hem niet verder te laten stijgen, leek me te gevaarlijk om te wachten tot hij nog hoger werd. + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je dat incidenteel doet is het niet erg, hoor. Alleen als je dat altijd doet is dat op den duur niet goed voor je. Dank je wel voor je plusje. Gr. Ton
hoi riweda
ja,koorts is niet slecht
het bouwt je weerstand alleen maar op
door snel de koorts te onderdrukken los je het ziektebeeld niet op, je lichaam maakt zo weer antistoffen aan
bij kinderen kan koorts als het te lang duurt en te hoog blijft de koortsstuip veroorzaken
dus meestal geven we hun wel een zetpilletje
verder als je koorts aan blijft houden
natte handdoek op je voorhoofd en veel drinken