Hoe kun je erg vriendelijk overkomen?

Niet overdreven vriendelijk maar ook niet te onvriendelijk. Wat vinden mensen prettig bijv. als je iets moet verkopen of aan de telefoon. vriendelijk naar klanten toe.

Weet jij het antwoord?

/2500

altijd met 2 woorden spreken en daarnaast gewoon jezelf blijven een gemaakt gedrag hou je niet lang vol als je van nature een vriendelijk persoon bent,heb je geen cursus vriendelijkheid nodig

Zeg dat je het werk doet om in je levensonderhoud te voorzien

Mensen vinden het prettig als je goed gemanierd overkomt. Mevrouw, meneer en u zeggen is altijd de juiste vorm. Leg een vriendelijke intonatie in je stem, d.w.z. dat je je stem vaak buigt. Klink dus niet zakelijk, dan spreek je nl.neutraal en informatief. Praat rustig en duidelijk, met ook aandacht voor de ander. Ga desnoods mee in een gezellig praatje, maar verlies niet het doel uit ogen, kom hier zo snel mogelijk op terug. Kortom, ga niet drammen, wordt niet ongeduldig maar blijf beheerst en netjes. Dan sta je iemand vriendelijk te woord. denk erom dat een ander altijd gerespecteerd moet worden als je diegene iets verkopen wilt.

Klantvriendelijkheid of klantgerichtheid is niet veel anders dan interesse tonen in een andere persoon, zijn of haar wensen of behoeften en daar op een positieve wijze op inspelen.

Echt vriendelijk betekent vriendelijk ECHT. Dus: niet nep-vriendelijk. Anderen voelen meestal meteen of het nep is en dat is altijd overdreven. Dus als je een rotbui hebt, is het vriendelijker om aan te geven DAT je zo'n bui hebt en vervolgens kortaf te doen, dan je in bochten wringen om vriendelijk te ' doen' want dat komt niet over. Voor zakelijke contacten geldt iets anders. Daar is beleefdheid vooral vriendelijkheid. Bij deze beleefdheid hoort ook dat je je best doet om de klant zo eerlijk en goed mogelijk te helpen. Een klant of zakenrelatie heeft geen boodschap aan een chagrijnig partner of verkoper. Dus: zaken scheiden van de persoon. Daar ben je ook voor ingehuurd en dien je je rol naar behoren te spelen.

Hier heb ik een cursus in gehad en het is eigenlijk vrij simpel. De eerste stap is het echt menen. Je moet altijd begrip tonen en luisteren naar wat de klant wil, maar je ook weer niet laten meeslepen. Probeer ze af en toe aan het lachen te krijgen door een leuke opmerking te maken over iets dat de klant gezegd heeft. Zodra de klant lacht ben je al op de goede weg! Als mensen zeggen dat ze geen interesse hebben vraag je "Zou u het prettig vinden als ik u alsnóg de voordelen van dit koopje vertel? U heeft immers niets te verliezen door te luisteren." Leg ook je klemtonen vast op de juiste woorden. Je stem moet zeker niet saai klinken maar fris overkomen. Denk hierbij aan wat jij zou willen als iemand jou ongenodigd iets probeert te verkopen. Iets wat jou "warm" maakt. Als ze echt geen tijd voor je hebben, kun je nog altijd vragen "Wanneer kan ik u het beste terugbellen?" Maar zeker niet "Kan ik u terugbellen?". Dan zeggen ze nml altijd nee. Kort gezegd, toon begrip en luister goed naar wat de klant je vertelt! Wat probeer je ze te verkopen? Ik denk dat je dit ook bij je cursus hebt gehoord. Als dat zo is, je er goed aan houden en OPEN vragen stellen die niet met zowel ja als nee beantwoord kunnen worden. Succes! Toegevoegd na 1 minuut: Ps. daarnaast moet je wel 3x de naam van de klant genoemd hebben om persoonlijker over te komen. Erg belangrijk.

Wees eerlijk, open, spontaan en kijk tijdens een gesprek elkaar altijd recht in de ogen met een eigen blik. Je hebt dan niets te verbergen en dat ervaren mensen altijd als prettig. Als men dat in zich heeft kom je altijd vriendelijk over.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100