Moet je ieder jaar zo'n spuit laten zetten die ervoor zorgt dat je geen erge ziektes krijgt in het buitenland?

Ik heb het vorig jaar weer gedaan maar ik ben gewoon bang dat ik ziektes op kan lopen in die warme landen ofzo. Moet ik nog een keer de spuit laten zetten voor ik op vakantie ga dit jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wélke spuit? Er zijn verschillende, die met verschillende intervallen herhaald moeten worden.

Het beste antwoord

Neen, je hoeft niet ieder jaar een spuit te laten zetten. Sommige vaccinaties geven jaren bescherming (hepatitis tetanis, typhes etc.) en sommige geven een levenslange bescherming (pokken) het beste lijkt mij om je te laten adviseren en in te laten enten door de GG&GD in jouw buurt. Je krijgt dan tevens een medisch paspoort waarin de vaccinaties staan vermeld en herhaling wensenlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje !!

Andere antwoorden (3)

Terechte bezorgdheid. Het ligt er echter aan naar welk land je gaat. Voor Europese landen zijn extra vaccinaties meestal niet nodig maar voor tropische landen over het algemeen wel. De GGD is de aangewezen instantie om je precies uit te leggen welke je nodig hebt voor welke landen. Meestal kun je op de website van je lokale GGD ook al het een en ander aan informatie over reizigersvaccinaties vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan waar je naar toe gaat.

Er is niet een inenting die je tegen alle ziektes beschermt.
Bovendien is er kans dat de intenting die je vorig jaar gehad hebt, dit jaar nog geldig is.

De meeste reizigers hebben meer dan één inenting nodig en de meeste inentingen hebben tijd nodig om in te werken. Soms is een herhalingsprik nodig. Het is daarom voor iedereen die op reis gaat van groot belang tijdig een afspraak bij de GGD te maken. Vuistregel daarbij is: haal inentingen minimaal 6 weken voor vertrek (voor korte reizen 3 - 4 weken voor vertrek).

Meer informatie?
Voor advies kijk op: www.lcr.nl

De reizigerszorg van de GGD biedt u gezondheidsadvies, vaccinaties en reisproducten, geheel afgestemd op uw reis.
Wilt u een afspraak maken? Bel naar het Klantadviescentrum Reizigerszorg: 0900-8222467 of 0900-VACCINS (08.30 – 17.00 uur). Het is ook mogelijk via internet een afspraak te reserveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende reizigersvaccinaties die nodig zijn voor verschillende landen en die verschillende periodes bescherming bieden. Het is niet één bepaalde erge-ziektes-in-het-buitenland-spuit. Hier kunnen wij dus geen zinnig woord over zeggen!

Bij twijfel: ga even langs je lokale GGD, en vergeet je vaccinatieboekje niet mee te nemen. Daar kunnen ze je precies vertellen welke vaccinaties je wel of niet nodig hebt, en ze meteen voor je zetten.