Wanneer kom je in aanmerking voor de ziektewet bij psychische klachten?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik heb geen vaste baan

13 jaar geleden
30.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je helemaal geen baan of werk je op een tijdelijk contract of uitzendcontract of zo?

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf. Wat voor psychische klachten heb je? Zijn die psychische klachten ook benoemd door een psycholoog / psychiater? Ben je ook in behandeling ervoor? Hoe erg beïnvloed het je dagelijks leven? Enzovoorts.

Werkte je toen het begon? Of ging je naar school toen het begon? Hoe oud was je toen het begon?

Als je in aanmerking wilt komen voor uitkeringen, ziektewet enzo, wordt er naar je persoonlijke situatie gekeken. Met alleen "ik heb psychische klachten" kom je er niet, dat is nogal breed. Net als, "ik heb lichamelijke klachten".

Verder is het in aanmerking komen voor de specifieke "ziektewet" te vinden:
-als het dienstverband eindigt tijdens ziekte;
-bij ziekte als gevolg van zwangerschap of bevalling;
-als de werknemer een functionele beperking heeft of arbeidsgehandicapt is en ziek wordt;
-als de werknemer die ziek wordt ouder is dan 55 jaar en direct voordat hij in dienst kwam tenminste 52 weken onafgebroken WW-uitkering heeft ontvangen;
-ziekte bij uitzendkrachten;
-ziekte bij sommige oproep- en invalkrachten;
-ziekte bij bijzonder dienstverband;
-ziekte door orgaandonatie.

Én: er zijn situaties waarin een zieke werknemer een Ziektewet-uitkering kan krijgen. U moet hem dan niet alleen bij uw arbodienst of arbo-arts ziekmelden, maar ook uiterlijk de vierde ziektedag bij UWV ziekmelden. De uitkering duurt maximaal 2 jaar en de hoogte ligt in het eerste jaar tussen de 70% en 100% van het dagloon....(verder zie bron).

Wat wil je precies weten? Wil je een uitkering krijgen op basis van je psychische klachten? Als je er info over wilt (ik weet het, het uitzoeken is nogal een taak), probeer dan wat specifieker te zijn, misschien kan ik je helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou graag meer info willen hierover (uitkering psychische klachten). Kunt U mij hierbij helpen?

Andere antwoorden (5)

als de dokter vindt dat je je werk psychisch niet meer aankan, dus daarvoor moet je langs de dokter
anneliez
13 jaar geleden
Wanneer je er echt je werk niet om kunt doen. Als je wat depri bent (ruzie met iemand bv) en je werkt als tuinman, kun je daar prima mee doorgaan. Tijdens het werk kun je je gedachten laten gaan.
Maar als je behoorlijk depri bent, 's nachts niet slaapt, je gedachten er niet bij kunt houden enzovoort, en je moet voor een volle klas pubers staan, wordt het al een stuk lastiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet meer kan werken. Dit wordt in eerste instantie beoordeeld door de arbo-arts.
Maar je zit al in de ziektewet vanaf je eerste dag ziekmelding.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ook zonder baan moet je je geloof ik ziekmelden als je ziek bent. Dan val je onder het voormalige UWV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet kunt werken en toch voor jezelf moet zorgen, en niemand jouw ziektekostenverzekering betaalt, dan moet je naar de gemeente, een uitkering aanvragen.
Die zullen je die uitkering geven, maar eraan verbinden dat je solliciteert en als je arbeidsmogelijkheden laag zijn, dan je naar een reintegratiebedrijf sturen, om je weer geschikt te krijgen voor de arbeidsmarkt.
Daar kun je zeggen dat je arbeidsongeschikt bent. Dat zal men door een arts en een arbeidsdeskundige laten onderzoeken. Het komt bijna niet meer voor dat iemand totaal wordt afgekeurd.

Je zal waarschijnlijk toch geconfronteerd worden met te moeten werken voor je inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je toch zowat een mislukte zelfmoord poging moeten doen met slaap middelen of zo