Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was dit misschien blauwalg?

Vandaag ben ik gaan zwemmen in een meertje waar ik vaker kom. Alleen vorig jaar was het afgezet wegens blauwalg.
Toen ik vandaag in het water zat zag ik allemaal bruine/groene mosachtige klonters/(algen?) in het water drijven.
Kan dit blauwalg zijn?

(ik had ook een schaafwond aan mijn been zou het kwaad kunnen?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
865

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zou blauwalg kunnen zijn, blauwalgen (of blauwwieren) zijn bacteriën en geen algen. Ze zetten met behulp van zonlicht kooldioxide om in biomassa en zuurstof. Hun cellen zijn eenvoudiger opgebouwd dan die van algen.

Zij hebben meestal een groene kleur.
Sommige soorten zijn roodbruin.

Voor mensen is de blauwalg schadelijk. De blauwalg produceert bijvoorbeeld microcystines. Deze stof is net zo giftig als het gif van een cobra. Het kan leverschade veroorzaken, maar ook misselijkheid, buikpijn, diarree, hoofdpijn en geïrriteerde ogen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De kwaliteit van het zwemwater van binnenwateren en Noordzee is in Nederland­ overwegend goed.
De provincies houden de kwaliteit en de veiligheid van alle officiële plaatsen waar regelma­tig in oppervlaktewater wordt gezwommen goed in de gaten.

Zwem daarom ook alleen op deze officiële plaatsen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, blauwalg is echt niet groen.

Toegevoegd na 21 seconden:
sorry, in plaats van goren hoort het bruin te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
goren=groen.
XD
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauwalg ziet er niet uit als klonters. Blauwalg in "verse" vorm ziet eruit als een uiterst fijn verdeeld soort eendenkroos, dat in de bovenste paar cm van het water zweeft.

Die blauwalg is nog niet gevaarlijk.

Blauwalg in de "niet meer zo verse" vorm ziet eruit als een olieachtig laagje op het water. Dat laagje ontstaat wanneer de blauwalgen sterven. Er kunnen dan natuurlijk nog steeds "verse" blauwalgen in het water zweven, maar de dode hebben dan dat olieachtige laagje op het water geproduceerd.

Dat olieachtige laagje zorgt voor huidirritatie. Het kan allemaal geen kwaad, medisch gezien, het is alleen verdraaid irritant.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden
als het bruin is kan het blauwalg zijn
maar was het groen dan is het gewoon een waterplant
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De klonterige bruingroene klodders algen zijn kiezelalgen, ze lijken nog het meest op kikkerdril en zijn volkomen ongevaarlijk, ze groeien in water met een lage hardheid en weinig voeding.
Blauwalgen zelf zijn geen echte algen maar bacteriën, die net als algen fotosynthese toepassen om te kunnen leven, ze maken dus zelf groene delen en zijn meestal blauw-groen van kleur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding