Wanneer je langere tijd veel zweet,welke mineralen verlies je dan voornamelijk?

Is het raadzaam om die mineralen extra in te nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Je verliest voornamelijk zout en dat moet je wel op peil zien te houden, omdat je je anders slap gaat voelen.
Bouillon is hier goed voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder normale omstandigheden kan het lichaam gelukkig voldoende warmte kwijtraken door geleidelijke afvoer via de huid. Bij een flinke inspanning of als het warm weer is schiet dit systeem tekort: gaan we zweten.

We hebben hiervoor twee miljoen zweetkliertjes ter beschikking. Hoe werkt dat nu. Het vocht op de huid gaat verdampen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken gaan er tijdens het zweten maar weinig mineralen verloren.

Geen reden dus om je daarover zorgen te maken.
Wel voldoende drinken om je vochtbalans op peil te houden.
Als je minstens een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel) per dag produceert en geen moeite hebt met de stoelgang mag je aannemen dat er voldoende gedronken is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Samenstelling zweet per liter
Hieronder een lijstje met de samenstelling van het zweet. Hieruit kun je concluderen dat het allemaal wel mee valt met het mineraal verlies door het zweten. Wel moeten sporters die gemakkelijk zweten hun dagelijkse behoefte aan magnesium, zink en ijzer in de gaten houden.
Samenstelling zweet per liter
Natrium
1200 mg Chloride
1000 mg Kalium
300 mg Calcium
160 mg Magnesium
36 mg
Zink
1,2 mg IJzer
1,2 mg Mangaan
0,06 mg Koper
0,06 mg Melkzuur
1500 mg
Ureum
700 mg Ammoniak
80 mg Fosfaten / sulfaten 40 mg Pyrodruivenzuur
40 mg Vitamine C
50 mg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zout ik weet nog in millitaire dienst als we zomers op mars gingen moesten we zout tabletten innemen kreeg je nog meer dorst van maar het was verplicht