Wanneer je langere tijd veel zweet,welke mineralen verlies je dan voornamelijk?

Is het raadzaam om die mineralen extra in te nemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je verliest voornamelijk zout en dat moet je wel op peil zien te houden, omdat je je anders slap gaat voelen. Bouillon is hier goed voor.

Onder normale omstandigheden kan het lichaam gelukkig voldoende warmte kwijtraken door geleidelijke afvoer via de huid. Bij een flinke inspanning of als het warm weer is schiet dit systeem tekort: gaan we zweten. We hebben hiervoor twee miljoen zweetkliertjes ter beschikking. Hoe werkt dat nu. Het vocht op de huid gaat verdampen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken gaan er tijdens het zweten maar weinig mineralen verloren. Geen reden dus om je daarover zorgen te maken. Wel voldoende drinken om je vochtbalans op peil te houden. Als je minstens een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel) per dag produceert en geen moeite hebt met de stoelgang mag je aannemen dat er voldoende gedronken is. Toegevoegd na 7 minuten: Samenstelling zweet per liter Hieronder een lijstje met de samenstelling van het zweet. Hieruit kun je concluderen dat het allemaal wel mee valt met het mineraal verlies door het zweten. Wel moeten sporters die gemakkelijk zweten hun dagelijkse behoefte aan magnesium, zink en ijzer in de gaten houden. Samenstelling zweet per liter Natrium 1200 mg Chloride 1000 mg Kalium 300 mg Calcium 160 mg Magnesium 36 mg Zink 1,2 mg IJzer 1,2 mg Mangaan 0,06 mg Koper 0,06 mg Melkzuur 1500 mg Ureum 700 mg Ammoniak 80 mg Fosfaten / sulfaten 40 mg Pyrodruivenzuur 40 mg Vitamine C 50 mg

ja zout ik weet nog in millitaire dienst als we zomers op mars gingen moesten we zout tabletten innemen kreeg je nog meer dorst van maar het was verplicht

Bronnen:
eigen ondervinding

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100