Hoe snel afgeleid moet je zijn voor ADD o.i.d. bij je geconstateerd kan worden?

En zijn er nog andere factoren die meespelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De diagnose kan alleen gesteld worden door een neuroloog na een hersenonderzoek. Als je snel afgeleid bent, heb je niet noodzakelijk ADD. Er kunnen tal van oorzaken zijn voor concentratiestoornissen.

Om de diagnose ADD in overweging te nemen, zal een neuroloog eerst de DSM-IV-criteria bekijken. De DSM is een boek met lijsten van symptomen voor elk mogelijk geestelijk of neurologisch probleem. Als je een aantal van die symptomen hebt, kan je zeggen dat je wellicht een bepaalde stoornis hebt.

Voor ADD moet je minstens 6 van de volgende 9 problemen hebben in verband met aandacht:
a) gebrek aan grondigheid en weinig oog voor details - maakt vaak slordige fouten bij schoolwerk, werk of andere activiteiten.
b) heeft problemen om de aandacht te houden bij taken of spel.
c) lijkt vaak niet te luisteren wanneer hij/zij direct wordt aangesproken
d) vergeet vaak opdrachten uit te voeren en maakt schoolwerk, huishoudelijke taken of werkgerelateerde opdrachten vaak niet af.
e) heeft het vaak moeilijk om taken en activiteiten te organiseren.
f) heeft vaak een afkeer van en/of probeert te ontkomen aan taken die om volgehouden concentratie vragen (school, huistaken,...)
g) verliest vaak voorwerpen die hij/zij nodig heeft om taken of activiteiten uit te voeren (agenda, boeken, gereedschap,...)
h) laat zich gemakkelijk afleiden door externe stimuli
i) vergeet veel bij het uitvoeren van dagelijkse taken

Bovendien moet hetvolgende gelden:
1) de symtomen zijn minstens 6 maanden aanwezig en horen niet bij het normale gedrag van een ontwikkelingsfase.

2) bepaalde symptomen zijn (of waren) aanwezig voor de leeftijd van 7 jaar.

3) bepaalde symptomen doen zich voor in twee of meer plaatsen (bv. thuis en op school/werk)

4) de symptomen moeten een duidelijk negatief effect hebben op het sociaal, schoolf of professioneel functioneren.

Als je minstens 6 van deze problemen hebt, is het mogelijk dat je ADD hebt. Bevestiging kan (zoals ik hierboven al schreef) alleen door een hersenonderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het gaat volgens mij niet om de snelheid , het gaat erom dat je uberhaupt je aandacht niet op 1 ding kan houden. En hierdoor dus dingen als een boek lezen of iets dergelijks alleen kunt als je er echt geïnteresseerd in bent, en dan is het ook nog een hele klus.

Veel kinderen gaan tegenwoordig onder de noemer ADHD of ADD door manier van opvoeding als je het mij vraagt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ADD hebt dan kun je nooit je aandacht ergens bijhouden. Je bent op momenten dat je moet opletten dus bezig in je hoofd met "ik moet opletten, ik moet opletten, ik moet opletten... etc. etc. en vervolgens verlies je je aandacht op hetgeen je moet meekrijgen omdat je je zit te concentreren op het feit DAT je je moet concentreren.
Totale puinhoop dus.

De enige die hier voor 100% een uitsluitsel kan geven is een psycholoog. Als je denkt dat je het hebt moet je naar je huisarts gaan en een verwijzing naar een deskundige vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ja, kijk. Persoondelijk denk ik wel dat dat heel snel moet zijn. Bijvoorbeeld zeg maar dat je als je naar de koelkast loopt en je denkt van nou ik loop even naar de koelkast want daar staat de letsienie want ik heb dorst en dat je dan dat je er aankomt en je weet niet meer dat je de letsienie ging pakken. Of ook wat ook kan de antwoord leest op de goeievraagnlvraag en je weet niet meer hoe die ging dat je dan wel add hebt. Maar dat is dus ook dat als je vraag dat je die intikt, en dan dat je dat lukt, dat je dan niet te snel afgeleid bent. Nou, en dan heb je dus geen add.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het idee hebt dat je ADD zou kunnen hebben, zou je de test kunnen doen die in de bron vermeld staat. Het geeft niet 100% zekerheid, maar wel iets meer. Als je hoog scoort kun je je via de huisarts eventueel laten doorverwijzen.

Succes!