Twee kennissen van een vriendin overleden, hoe kan ik helpen.

Even aan de moderators ik weet dat ik zo'n vraag al gesteld heb, maar zouden jullie alsjeblieft willen laten staan, ik heb het er zelf ook best zwaar mee.
en dit soort vragen te stellen geeft mij een verwerkingsgevoel.
.......................................................................
Vandaag zijn er 2 kennisen van een vriendin van mij overleden, ze heeft het er erg moeilijk mee en ik wil haar helpen zover als ik kan, maar het enige is dat ik niet weet waar ze woont ofzo. Ik heb haar al gezegd dat ze mij altijd mag bellen of smsen (ook wakker smsen), en daar is ze erg blij mee.

Maar ik wil graag meer doen dan haar met mij laten praten ik wil haar helpen het te verwerken, haar weer een normaal leven geven.

Hoe kan haar nu helpen, om weer een leuk leven te krijgen.

ps: de eerste kennis is leraar van haar, de 2de kennis is een oudoom.

ps2: die vriendin is 15.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je het hierover beter op een andere website over hebben.. Per ongeluk als antwoord gedaan..>< En ook nog eens goeie vraag aangeklikt. xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je het hierover beter op een andere website over hebben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet niet waar ze woont?Zo'n goede vriendin kan het dan toch ook niet zijn. Ze zal best wel mensen in haar naaste omgeving hebben die haar steun verlenen zoals bijvoorbeeld haar ouders of goede vriendinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar ik weet het, maar dit is ook een verwerkingsproces voor mij, ik vind het echt vreselijk wat er is gebeurd. Maar welke site raad jij mij aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mayflower Ze respecteer en vertrouwt mij meer dan 100% en ik haar ook, wij zijn zelfs elkaar best friends ook al weten we niet van elkaar waar we wonen. Het gaat erom dat ik haar kan helpen en helpen kan ook op een afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Youris, je bent verliefd op een idee.
Pas je goed op jezelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@momopoyolo tuurlijk pas ik goed op mezelf, maari ik bied graag mijn hulp aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zij aanvaard het
Annswers
13 jaar geleden
Dit soort dingen horen ook bij een normaal leven. Dat je naar haar luistert is het belangrijkst en ga samen iets leuks doen voor afleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zelfde als bij vorige reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ansswers Het enige wat ik doe als zij erover praat ik luisteren en soms zeggen dat ik haar echt zou willen helpen. Afspreken kon helaas niet :(, ze had al afgesproken met vriendinnen van haar :)

Antwoorden (8)

Je bent een lieve vriendin voor je vriendin! Kijk ze moet dit eerst allemaal gaan verwerken, en dat heeft tijd nodig. Wat je kunt doen is: er gewoon voor haar zijn! Verder kun je niets doen en dat is genoeg; er voor iemand zijn. Soms praten, soms gewoon in stilte. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben een jongen he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh sorry, dan bedoel ik natuurlijk vriend!
Voor haar klaar staan, wanneer ze daarom vraagt. Je begint nu al te praten over "normaal leven" en "weer een leuk leven", respecteer eerst haar rouwperiode eer je over dit soort zaken begint. Zoals je zegt, ze weet dat ze je kan bellen of sms-en. For the time being is dat genoeg. Zodra ze je nodig heeft, zal ze je wel bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat respecteer ik natuurlijk ook en ik geef haar zo lang ze nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super!
Je bent echt een toffe vriend en als ik jou was stuurde ik haar een bericht om met haar mee te willen gaan naar de begrafenissen, ze zal je steun daar heel hard nodig hebben.
Heel veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wil ik wel voor haar, maar ik ken haar familie niet en haar ook niet echt gezien (alleen op msn, maar we zijn wel best friends)
Op sommige momenten (zoals deze) wil je meer doen dan je zou kunnen.
Dat moet je vriendin zelf aangeven.
Deze personen zijn net overleden, het is nu nog heel erg vers.
Als je er achter zou komen waar ze woont dan helpt "er zijn" ook onwijs veel, dan hoef je nog niet eens iets te zeggen.

Jou vriendin moet aangeven wat zij wilt,
of wat jij voor haar kan doen.
Dat is per persoon verschillend.
De een wil veel praten, dan ander alleen maar zitten en niets zeggen, weet iemand anders wil niemand om zich heen en helemaal alleen zijn.
Maar zeker niet te opdringerig worden naar haar toe.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal veel bij haar moeten zijn. Veel steunen.
Vooral bij het begraven en rouwen. Het is nog zo vers.
Je kan haar nu nog geen normaal leven geven die moet zijzelf terug proberen te krijgen door jou steun. Meer als steunen kan je niet. Maar geloof me wij mensen komen over alles heen. Het heeft alleen tijd nodig.

Sterkte en suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over een vriendin.
Maar je weet niet waar ze woont?
Lijkt me wonderlijk. Hoe is vriendschap dan?

En zit zij wel op jouw hulp te wachten?
Dat moet je je vooral afvragen.
Je kunt haar verder niet helpen.
Zij kan jou bereiken en dat is genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij zit wel op mijn hulp te w8en hoor, anders komt ze er niet mee, en de vriendschap is heel erg groot, best friends van elkaar
Lieve youris,
wie schiet er nu wat mee op als jij je helemaal over je toeren laat brengen door het verdriet van een vriendin? Eigenlijk toch helemaal niemand. Je kunt verdriet niet aan of uit zetten, dat weet ik wel. Maar je kunt wel proberen met twee benen op de grond te blijven staan. Jouw vriendin heeft het meest aan je als je je niet teveel laat mee slepen. Anders moet ze zich daar ook nog schuldig over voelen.

Verder nog een korte waarschuwing, die je gerust mag negeren als het hier niet van toepassing is. Volgens mij is dit een meisje van de chat/msm. En hoewel het niet aan de hand hoeft te zijn, wil ik je toch waarschuwen om vooral voorzichtig te zijn en niet je hoofd te verliezen voordat je weet, zeker weet dat dit verhaal klopt. Ben op het internet voorzichtig met je hart youris. Een goede raad van een oude vrouw ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel haar regelmatig of vraag als ze jou belt waar ze woont. Een bezoekje(s) doet meer als een telefoontje.
Maar ze krijgt haar volledige oude leven niet terug, want dit drama zal ze blijven meedragen. Als ze goed gesteund word door goede vrienden en/of familie, kan ze het beter verwerken en er mee om leren gaan. Vraag na wat de school doet voor de leerlingen bij de leraar. En laat haar praten.
Je blijft meestal een 'litteken' op je ziel houden.

Ooit heb ik iets soortgelijks meegemaakt bij een vriendin.
Ik ben bij haar langs gegaan met een kadootje.
Ik had een grote doos tissues in kadopapier bij me. Ze begon gelijk te huilen en te lachen... Zo kon vrij uitpraten over haar verdriet.
Zorg dat je de tijd neemt om te luisteren.
Maar ga niet te ver met haar mee in haar verdriet, ze heeft je steun juist nodig!
Succes, Splendore