Mensen met overgewicht of obesitas hebben een verhoogd risico op het krijgen van een veneuze trombose (bijvoorbeeld een trombosebeen of een longembolie).
fremar
9 maanden geleden
Overgewicht is een van de belangrijkste risicofactoren die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van trombose. Dat overtollige vet kan leiden tot een verhoogde productie van ontstekingsstoffen en de aanmaak van bloedstollingsfactoren bevorderen. Bovendien kan overgewicht de normale bloedstroom verstoren door de druk op de bloedvaten te vergroten. Dat alles verhoogt het risico trombose of embolie aanzienlijk.