Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gebruikelijk dat er niet werd gevraagd of een stagiaire mocht meehelpen bij de huisarts?

Ik moest een hartfilmpje laten maken bij de huisarts. Ik moest mijn bovenlijf ontbloten, wat ik best wel een ding vond. Er ging ook nog eens een stagiaire helpen, dus waren er 2 mensen in de kamer. Ik weet niet, maar dat ze niet eens hebben gevraagd aan mij of ik het goed vond, vind ik nogal raar. Ik weet niet of dit normaal is? Ook was er geen gordijn of iets waar ik mij achter kon uitkleden

2 jaar geleden
Ritsuka
2 jaar geleden
Bij mij werd er vantevoren gevraagd of het een probleem was dat een stagair observeerde.
tinus1969
2 jaar geleden
Je bedoelt ern co-assistent/arts in opleiding?
Elia2
2 jaar geleden
De doktersassistent heeft het gedaan en de stagiaire deed dus die opleiding
Thecis
2 jaar geleden
welke opleiding deed diegene? Was het een huisarts-assistent in opleiding? Een co-assistent (student geneeskunde)? Een huisarts in opleiding?
Dat kan mogelijk nog uitmaken, ook voor de manier waarop de huisartspraktijk het gecommuniceerd heeft.
tinus1969
2 jaar geleden
Om over na te denken: die stagiaire kan het alleen maar leren door mee te kijken. Zowel doktersassistente als stagiaire hebben in opleiding en beroep 100en mensen met ontbloot bovenlijf gezien.
Elia2
2 jaar geleden
Daar heb je idd gelijk in. Ik had alleen graag gewild dat ze het van te voren hadden gevraagd
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wie dan ook ook bij onze huisartspraktijk mee werkt, een stagiair in opleiding of huisarts in opleiding dan hangt dat GROOT aangeven op papier en Informatiescherm(TV).
Als je bezwaar hebt dan kun je dat aangeven bij de assistent of huisarts zelf.
Maar wees eerlijk, iedereen moet het toch leren in welke soort die dan in de gezondheidszorg gaat werken?
Hoe kom je anders aan ervaring?
Antoni
2 jaar geleden
@DWL, het gaat om het stellen van de vraag of de patiënt er bezwaar tegen heeft. De student hoeft niet per se bij de vraagsteller mee te kijken! Die mag daar best bezwaar tegen maken! De student moet in het algemeen voldoende ervaring op kunnen doen, zodat hij voldoende kan leren, maar dat hoeft niet per se bij de vraagsteller.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Over de afwezigheid van een gordijn of scherm, waarachter je je deels had kunnen ontkleden kan ik niet veel zeggen.
Maar voor de aanwezigheid van een stagiair had jij als patiënt toestemming moeten geven.
In de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) is bepaald dat de hulpverlener (in dit geval dus je huisarts) verrichtingen in het kader van de behandelingsovereenkomst (zoals het maken van een hartfilmpje) uitvoert buiten de waarneming van anderen. In principe mogen er dus geen anderen bij de behandeling van een patiënt aanwezig zijn, behalve als de patiënt daar expliciet mee instemt.
Het kan zijn, dat in de wachtkamer door middel van bijvoorbeeld een poster alle patiënten worden geïnformeerd over de aanwezigheid van de stagiair. Dan kan een patiënt, zonder dat de huisarts er om vraagt, bezwaar maken tegen de aanwezigheid van de stagiair. Als er de informatie niet al in de wachtkamer wordt gegeven, dan zal de huisarts zelf moeten vragen of de patiënt akkoord gaat of niet.
Dus of je huisarts aan jou had moeten vragen of jij bezwaar had tegen de aanwezigheid van de stagiair, hangt ervan af of je in de wachtkamer al geïnformeerd werd.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Elia2
2 jaar geleden
Ik heb na de tijd gevraagd of ze dit altijd met z'n tweeën deden en toen gaf de assistent aan dat de andere een stagiaire was. Ik vroeg of ze dit van te voren niet moeten vragen of de patiënt dit goed vindt. De assistent zei toen dat ze van haar 'baas' dit niet meer moet vragen omdat anders veel mensen nee zeggen of dat mensen ja zeggen zonder het te willen.
Thecis
2 jaar geleden
Het vervelende is dat heel veel mensen bezwaar hebben tegen iemand die meekijkt (om verschillende redenen). Daarbij weet je ook niet of mensen het wel willen als men ja zegt omdat er ook heel veel mensen zijn die geen nee durven te zeggen tegen iemand met autoriteit. Dat creëert een spagaat. Het meelopen (in welke rol dan ook, stagiair, huisartsassistent, co-assistent, huisarts in opleiding is cruciaal voor het volbrengen van de opleiding. Er is een enorm tekort aan mensen in de zorg.
Het navragen zorgt er in theorie voor dat mensen niet over hun grenzen heen gaan (beroepsgeheim e.d. is namelijk al lang gedekt). In de praktijk echter is het vragen geen garantie (verre van zelfs) dat mensen niet over hun grenzen heen gaan. Het kan inderdaad ook zijn dat er een mededeling in de wachtkamer heeft gehangen (dit wordt vaak gedaan) of dat het op een andere manier gecommuniceerd is. Dat heb ik geen weet van.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Elia2: Dat is inderdaad niet netjes. Ik ga er altijd van uit dat stagiaires moeten leren, dus als het een beetje gaat geef ik daar toestemming voor. Alleen als ik het écht niet wil of zie zitten geef ik geen toestemming voor meekijkers - maar ik wil zelf ook leren als ik ergens stage loop, dus ik vind dat ik in principe toestemming moet geven (maar ze moeten het me wél vragen).
Elia2
2 jaar geleden
Ja, ik had gewoon graag gewild dat ze het van te voren hadden gevraagd.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing