hoe kom je van dwanggedachten af?

Allereerst weet ik niet zeker of ik ocs heb, ben er nooit mee gediagnosticeerd. Wel met ADHD en een piekerstoornis. Al lange tijd maak ik mij druk om het hebben van ernstige psychische aandoeningen. Eerst was dat de angst voor psychose, angst voor depressie en nu ocs. Ik las laatst iets over het hebben van gewelddadige dwanggedachten. Dat leek mij zo naar, dat ik er nu steeds mee bezig ben. Ik beeld mij dan uit het niets in hoe ik een geliefde sla of erger en dat voelt dan als een bevestiging voor ocs. Maar is dat het wel? Ben verder niet extreem dwangmatig. Heb wel echt moeite met dingen loslaten. Kom ik hier ooit nog van af? Het is best beangstigend..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, natuurlijk kun je hiervan afkomen door dit éérst met je huisarts te bespreken.
Dit is jouw startpunt A. Maar... je wil naar B. Jouw huisarts zal je waarschijnlijk niet in eerste instantie kunnen helpen maar jou verwijzen naar een psycholoog. Met deze psychloog kun je een therapie bespreken waarin jij je ook kunt vinden en misschien wordt je uiteindelijk verwezen naar een psychiater om punt B te bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel! Hetgeen ik mij eigenlijk afvraag: zou dit ocd zijn? Het is namelijk zo dat de intrusies zich niet heel random aanbieden. Ik ben er zelf erg op gefixeerd en daardoor check ik als het ware steeds of het er nog is. Ik doe dat door dan zelf nare beelden in me op te roepen. Echt heel vervelend
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk niet dat we hier op GV jouw persoonlijkheids problemen mogen labelen . Daar hebben we gekwalificeerde en kundig opgeleide personen voor die een indicatie kunnen en mogen stellen. Het checken waarover je het hebt doen we eigenlijk allemaal. Iedere keer weer, toetsen we onze georganiseerde waarneming (perceptie) of het wel strookt met eerdere waarnemingen en ervaringen. Dat geeft ons houvast en structuur.
Succes!