Ik ben 15 kan ik nog groeien als ik fitnes

Ik fitnes niet echt zwaar bankdrukken 70 a 60 kilo maar dat kan geen kwaad en zet het meteen je groei stop

Weet jij het antwoord?

/2500

Ow, stop! Niet gezond! Fitnessen op zich is heel gezond maar begin pas met je krachttraining als je minstens 16 jaar bent. Anders verhoog je het risico op spierletsels voor je hele leven. Maar stoppen met groeien ga je zeker niet doen.

Bronnen:
http://www.bstrong.net/node/2190

In je puberteit zijn je spieren volop aan het groeien (ontwikkelen) zou even wachten tot je 17e / 18 jaar met het gebruiken van zware gewichten. Anders krijg je spierschade of vergroeiing.

Het probleem is dat wanneer jonge kinderen aan krachttraining doen, er onherstelbare schade kan optreden ter hoogte van de groeischrijven. Ook de wervelkolom is bij een kind erg kwetsbaar. Vanwege het feit dat de doorbloeding in het kraakbeenweefsel nog gering is, treedt er weinig tot geen herstel van kraakbeenweefsel op. Hierdoor kan littekenweefsel ontstaan dat opgebouwd is uit bindweefsel dat minder elastisch en drukbestendig is dan kraakbeenweefsel. Krachttraining kan ook een negatieve invloed op de spierontwikkeling hebben, maar de meeste blessures bij krachttraining ontstaan door het ontbreken van professionele en bekwame begeleiding. Toch heeft begeleide krachttraining veel voordelen. Als de juiste richtlijnen gevolgd worden, dan heeft krachttraining geen negatieve invloed op de groeiontwikkeling. Naast gezondere leefgewoonten: het verbeteren van, gewichtscontrole en eetgewoonten, lagere kans op osteoporose, verminderen van cardiovasculaire risico’s en het verbeteren van het fysiek: sterkere botten, banden, pezen en spieren, het vergroten van de weerstand tegen blessures zijn er ook psychologische voordelen: betere schoolprestaties, meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld. Conclusie: een krachttrainingsprogramma voor kinderen en jongeren is zinvol en goed voor de groei, ontwikkeling en gezondheid. De keuze van oefeningen, intensiteit en volume zal door een ervaren trainer begeleid moeten worden. Voor elk programma geldt dat het vooral leuk en uitdagend moet zijn, en dat onderlinge prestatie of competitie vermeden moet worden! Circuittraining is de beste vorm voor het ontwikkelen van kracht bij kinderen, want het kind heeft tijd om te herstellen. Opwarming, stretchen en cooling-down zijn enorm belangrijk.

Bronnen:
http://www.soebar.nl/krachttraining-goed-v...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100