Voeg aan het water VOOR koken (antwoord 2 en 3) 9 gram keukenzout per liter toe, zodat je van fysiologisch
steriele zoutoplossing uit gaat. Dit is rustiger voor de ogen en het snot gaat er goed mee weg.
Zo beinvloed je de pH en osmotische balans in en rond de ogen minder en zal de kans op oogreacties nog kleiner worden.Bij het gebruik van gewoon gekookt water trekt een klein deel er van door osmose in het oog wat geen goede zaak is en problemen kan geven, afhankelijk van de oorzaak van het snot in de ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ogentroost van weleda.
Rieneke1
13 jaar geleden
een beetje water koken en laten afkoelen [wel afdekken] en dan een zakdoek nemen die gestreken is en die soppen in het water dat je gekookt hebt en is afgekoeld en daarmee door de oogjes wrijven. Dit een paar keer per dag doen.Neem wel telkens een schone zakdoek.
Water moet gekookt zijn en zakdoek gestreken zodat alle bacteriën dood zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schoondeppen met gesteriliseerd / gekookt water.
Handig om steriele gaasjes te gebruiken.
Snot komt vaak door voorhoofdholte ontsteking / verkoudheid/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoonmaken met een watje in afgekoeld kokend water, die snotoogjes wel even in de gaten houden dat ze niet rood worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga even in op het gekookte water wat geadviseerd wordt. Dit is echt niet nodig.
Stromend kraan water is prima en 'schoon' genoeg. Het koken en laten afkoelen is niet nodig, vanwege de goede water kwaliteit die wij in Nederland hebben.

Even een voorbeeldje, je kookt het water om de bacteriën te doden en pakt vervolgens een niet steriel watje om de oogjes mee uit te vegen.....hele effect weg :)
Of het kindje wrijft 2 tellen later met de handjes in het oogje.

Schoon 'werken' is prima, maar steriel werken is alleen voor in de operatie kamer. Dat is thuis niet te behalen en ook niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je neemt een zakdoek die gestreken is dus daar zitten geen bacterien meer op
Toevoeging: Je gaat toch niet zomaar in de oogjes wrijven. Zie voorgaande... dat doe je alleen 'vanbuiten' van de oren zeg maar naar de neus (traanbuis) toe en niet heen en weer en niet andersom. Zo veeg je het vuil eruit en niet erin. Anders maak je het waarschijnlijk alleen maar erger.